Brannmann vender tilbake - kanskje..

Skal, skal ikke.... Skrivekløa har hatt pause. Sist Brannmann var aktiv var februar 2021, over to år siden. Nå kjenner jeg en yrende kløe komme, og da er det kanskje på tide å prøve seg igjen med fotballblogg? Jeg prøvde meg på noen kramaktige forsøk med en terningliga når pandemien slo inn. Jeg tør ikke nevne det mer her, men er du nysgjerrig får du bla deg litt ned over i blogghistorikken. Tror den eneste som synes det var gøy var han som satt å kasta de terningene:-)

Blogg har jo i mellomtiden blitt som runeskrift - altså utdatert. Nå er det podcast som teller. Det kunne selvsagt vært fristende å slå seg opp og frem på det feltet, men jeg håper jo enda at Breddepodden til Blindheim IL skal vekkes til liv. Et artig innslag så lenge det varte!

Breddefotballen på Sunnmøre har jo blitt litt fjernere fra meg nå når jeg ikke har noen av mine egne som spiller. Men det er gøy å følge med, og det er med stor glede jeg ser når breddeklubber deler av sitte eget på Twitter etc. Men jeg aner også at engasjementet er litt dalende? Mulig jeg tar feil siden jeg har havnet litt i bakleksa. Uansett kjekt å se hvordan Emblem (Fortsatt Norges beste lag uten matbutikk??) presenterer sine egne spillere på et nivå som gjør det interessant å lese.



Siden sist så ser jeg at Google ads kontoen har økt til hele 78,- i reklameinntekter, så det viser seg at det faktisk er penger å tjene på blogg! Dermed gyver jeg løs, uten å love så mye om videre progresjon. Mine "cruch" i fotballen lever i beste velgående, og vil selvsagt fortsatt spille hovedrollen i bloggen. La meg oppsummere for nye følgere og de som eventuelt har blitt dement siden sist: 

England: Norwich - For tiden nr. 11 i Championship England, få poeng bak playoff og kamp om opprykk til Premier League Norge:
Eliteserien: Brann - For tiden billigversjon av Bodø Glimt, med gull i blikket 
5.divisjon: Emblem 
 9.divisjon Oslo avd 2: Oldenborg 3 - Laget til The Son. Rykket opp fra 10 divisjon i fjor, og har los på Eliteserien innen 2032 
Bortevekkdivisjonen: Skodje - den eneste klubben jeg har spilt for selv, men som nå har tatt seg en pause fra A-lagsnivå for å bygge opp en ny generasjon (som får flytteforbud til Herd og andre naboklubber). Stoltheten til Skodje i år, må være at klubbens store stjerne Eirik Nesset Hjelvik har entret den store TV2 satsingen på norsk fotball! Hjelvik har 107 kamper og 52 mål for klubben. 

Da starter min lille gjennomgang av sesongen så langt. 

Eliteserien: 
Mitt kjære Brann har blitt hauset slik opp at jeg blir helt flau. Personlig har jeg tenkt at vi ikke har møtt skikkelig motstand på to år - helt til vi møtte Odd og tapte 0-2. Og der tror jeg lista ligger for sesongen. Jeg tror vi kommer til å rulle over mange av motstanderne, men mot de best kommer vi for kort. Nå møter vi Bodø Glimt borte, og jeg tror dette kan bli et haraball uten like. Her blir det Gourmet mot First Price i 90 minutt. MEN folkens, av og til kommer First Price bedre ut i test en gromsaken. Artig kamp må det i allefall bli. 4-2 til Glimt? Sesongkortet på Color Line er fornyet, og jeg koser meg på kamp uansett hvordan hjemmelaget presterer. Sesongens høydepunkt kommer 4.mai når Brann kommer på besøk. Nå skal Nilsen til malerlandsbyen Sandefjord. Jotuns menn har fått en mye bedre start en vi trodde på forhånd. Det blir nok en tøff kamp for AaFK, men spillet har ikke vært så svakt, så klarer de å holde oppe trøkket og ha troen på egne ferdigheter skal Sandefjord få lide på søndag! 0-1 til bortelaget fra Brannmann!  

Fru Fortunaserien: 
Entusiasmen rundt AaFK Fortuna er nesten større en hos herrelaget. Laget har profiler både på banen og på benken som profilerer laget på en snadder måte. Og når jentene sikter mot opprykk - og følger opp planene på banen, da er det gøy! Hønsefarmen på Østlandet ble for veik mot ulveflokken fra Ålesund, og dermed har laget plassert seg på kvalikplass allerde tre kamper inn i sesongen. Nå møter de Nå møter de Grei på hjemmebane, og skal vel være greie favoritter her. 1-0 seier meldes fra Brannmann.   

Borettslaget: 
Veldig gøy med Hødd på plass i denne divisjonen, og jammen har de startet godt også! Målfattig er laget i begge ender, men et nyopprykket lag må få lov å være smålåtne. Nå skal gjengen til Kongsvinger, og her er det lett å spå en ny målfattig kamp. 0-0 blir mitt tips. 

Postkasseligaen: 
AaFK 2 og Brattvåg har fått en fin start og har plassert seg midt på tabellen. Brannmann må si seg veldig imponert om ikke AaFK 2 blir en kasteball i denne avdelingen. Brattvåg klarer seg sikkert som vanlig. 

Tippeligaen: 
Volda, Hødd 2 og Spjelkavik er våre alibi her. Ok start på alle tre. Volda ble jo kjendiser på TV2 når de tapte stort mot tightsgutta fra Eidsvoll Turn. Får håpe de har gode idrettspsykologer på Søre Sunnmøre. De tre lagene ligger samlet på midten, og fortsetter det slik så skal vel alle tre være nøyd med sesongen.

Twitterliga 1:
Denne divisjonen blir jo like interessant som finsk veikuusliga når ikke Emblem er med. Men la gå, jeg må bare forholde meg til realiteten her. Herd er jo laget som alltid skal rykke opp, og Bergsøy lever jevnt på en fuktig drøm opprykk. Nå er divisjonen kvitt disse plagsomme andrelagene, det vil si - jokeren VOLDA 2 stiller på i 4 divisjon i år. Så sant ikke studentmiljøet i Volda har fått inn spillere som har hemmelige talent, skal vel ikke Volda dos true de som drømmer om opprykk. Norborg/Brattvåg 2 er også et uromoment her, men så har vel ikke Søvik noen ambisjoner om å bli en toppfotballplass med det første. De som har kommet best i gang er vel Ørsta og SIF/Hessa. To søte utfordrer til opprykk? Det største bydelslaget i Ålesund, Blindheim - startet grusomt med 0-6 mot akvariumskarene fra Hessa. Men Drillo mener at lag som taper med mer en fem mål, som regel vinner neste hjemmekamp. Så da vet Rollon hva som venter.

Twitterliga 2:
Emblem fikk en suveren start med 3-2 hjemme mot Valder. Det spås at Emblem skal rykke rett opp igjen, men ser en på spillerpresentasjon så er det et veldig ungt lag en har inne på bygda. Men her er også noen ringrever, så Brannmann lever i håpet. Nå er det borte i Sandkassa på Gursken, så da får vi se hva som skjer. Ørskog/Stordal nevnes også i toppen, men her ryktes det at mange vil forlate klubben i sommer pga studier. Betaler de godt nok så skal du se at det kan bli opprykk for laget fra indre nordre. Min gode kollega Morten Granerud holder i allefall koken hos de blåhvitegulrøde, så her er jeg tett på en kilde i Ørskogmiljøet.

9 divisjon avd 2 Oslo:
Sært tenker du? Helt enig sier jeg. Men når barna spiller fotball er det vel samme hvor de spiller! The Son er nå i bylaget Oldenborg i Oslo. Dette laget har lag i 10, 9, 8 og 4 divisjon i Oslo. The Son startet i fjor og var med å spilte laget fra 10 til 9 divisjon. Første kamp i 9.div endte med seier mot selveste Oslo Ørn 2. Dermed ser ikke laget seg tilbake og mest trolig snakker vi 8 div neste år. The Son har også vært med i år på 4 divisjonslaget til Oldenborg, og da begynner vi å snakker om et greit nivå. Her kan motstandere være feks Lokomotiv Oslo 2, Årvoll, Grei osv. Godt er i det uansett at ungdommen rører på seg når de flytter ut fra redet. 

Da trykkes send, vel viten om at det KAN blir lenge til neste blogg. Vi får se hvordan timeplanen ser ut fremover. Uansett så håper jeg at Brann er klar for cupfinale neste gang vi leses, og at AaFK har tatt med seg tre poeng fra Sandefjord. Ålesund by trenger litt optimisme igjen!
 

Kommentarer