Øyatur og sesonghalvveis

Søt liten ballbinge for de aller minste

Da er det tid for halvårsoppsummering fra Brannmann. Jeg har siste uken vært på Trumf-tur til Island. Det lønner seg å være trofast kunde på Kiwi! Island byr jo på så mangt, men vi blir vel alle litt forundret over fremgangen hølmehippiene har på fotballbanen. Fotball er jo stort på Island, og klimaet gjør at de kan trene jevnt ute hele sesongen. Ikke spesiell kald vinter, og ikke veldig varm sommer. Jeg bodde i byen Akranes. Med ca 6000 innbyggere har IA Akranes en hovedstadion, en fotballhall og fem gressbaner. Byen har lag i øverste divisjon både for herrer og damer, og for damene finner vi tidligere Fortunatrener Helena Olafsdottir. Rundt anlegget sitt finner vi utendørs oppvarmet basseng, lekeplasser og ballbinger for de minste. Et yrende liv i dette anlegget hele dagen!

Legg merke til teksten på den lille ballbingen: Å være sammen er begynnelsen, Å være sammen er fremtiden, å være sammen er suksess

Damelaget i trening
Videre måtte jeg knipse et bilde av landslagsarenaen Laugardagsvøllur. Banen har plass til ca 15 000 tilskuere. Med en befolkning på ca 350 000 skulle det holde. Norge har neste 6 000 000 og Ullevål tar ca 25 000. Rett ved siden av ligger hjemmebanen til Throttur. 

Den meste eksotiske stadion jeg var på ligger på Vestmannaeyar. Bunnlaget i øverste divisjon ligger på vulkanøyen sør for "fastlandet". Med 4500 innbyggere stabler de i stand et elitelag på Island! Det tar 30 minutt med ferje ut til øya, så slik sett kunne vi kanskje forvente at Harøy fikk til noe lignende i Norge? Når jeg var der pågikk det en stor fotballturnering for barn. Kjekt med yrende fotballiv når man tusler rundt ute i havet.

Turnering på Vestamannaeyar
Litt vond å sparke, men ingen tvil om hvor stadion på Vestmannaeyer er

Mens jeg var på Island pågikk det mye fotball i gamlelandet. Siden det er halvveis sesong er det på tide å se hvordan tabellene ligger an i henhold til mine forhåndstips.

Eliteserien: 
Rosenstyret var jo tippet på toppen. Etter en vond start har de nå til og med slått Ballsund, så da kan alt skje. Men måtte laget ryke uten om og hjem i høst. Molde og Brann spilte U i går, og begge har los på høye plasseringer til slutt. Bodø er vel årets bombe hittil. Med sølv er det langt over mine tips. Det Godset og Stabæk som har lagt seg lavest på tabellen, stikk i mot mine tips. Jeg ville ha Mjøndalen, Ranheim og Lsk langt ned, og slik kan det jo fortsatt bli. Mitt tips på Viking er jeg mest fornøyd med. Ligger i sonen bak de beste, som forventet.

Borettslaget:
Her er det både real skivebom og suksess i tipsene mine. AaFK var tippet på topp, slik er det også. Start ville jeg ha rett opp, men det var når Reka var trener. Sandefjord på kvalik, men er nå på direkte opprykk. De store overraskelsene er Raufoss og Koffa. Koffa var tippet solid nederst. Nå er det på kvalifiseringsplass!
Et par go`saker fra helgens runde må jeg ha med. Jeg skrudde på TV rett før Parfait smokket inn 1-0 for Raufoss mot Mjøsrivalen HamKam. Superscoring! 2-1 mot HamKam må være godt for Reserve-Gjøvik. Når Pape fikk tilgivelse kom han inn og scoret. Måten han ble feiret på av medspillere var litt bibelsk over. "Den hjemkomne sønn" ble feiret av sine eldre "fedre" på AaFK. Håper Pape finner roen nå og står i alt som er vanskelig uten at det skal gå ut over det sportslige.

Postkasse 1:
Hødd 9 og Brattvåg 11 var tipset. Slik ligger de an: Hødd 6 og Brattvåg 12. Synes jo det er innafor, men håper Brattvåg tar steget et hakk opp, slik at det ikke blir nedrykk

Tippeligaen: 
Slik var tipsene:
Spjelkavik nr 5
AaFK 2 nr 9
Herd nr 11 

Status nå er slik:
Spjelkavik 6
Herd 9
AaFK 2 10
Herd har fått en boost jeg ikke forutså. Håper de holder den sesongen ut. Ellers er tipsene innafor. Alle tre har en kamp nå i starten av uken

Twitterliga 1
Volda har tatt en overraskende solid ledelse her. Med seier 3-1 mot Bergsøy, har de vist at de mener alvor. Men klarer studentene å mobilisere når Fadderuker osv setter inn i høst? Jeg holder fortsatt Bergsøy som favoritt. Jeg hadde Rollon som nr 2, og etter en trøblete start har de fått sving på sakene i kampene mot indre bydel. Hødd 2 tippet jeg på 3.plass. Det har lugget mer en som så for juniorlaget, og laget er helt nede på 9. plass. Møter Norborg i dag. Ørsta mente jeg vi ville finne høyt oppe. De har vært ustabil og plassert seg under midten. Emblem ble tippet på 6 og ligger på 7 plass. Meget ustabilt fra Sindres menn. Sif/Hessa ligger på midten slik det ble tippet. De sureste bommene var på Norborg og Gullars. Men Norborg har dratt godt nytte av samarbeidet med Hovedstaden i Haram. Gullars fikk mange spillere rundt sesongstart, noe det ikke ble tatt høyde for i tipset. Derfor føler jeg meg litt unnskyldt...

Høstkampene kommer snart, og førebels er det Blindheim som har det tristest. Kun to poeng på 11 kamper! Spørsmålet nå er om tribunen blir demontert og flyttet til Emblem? For det ser fortsatt ut til at orientering slår fotball i indre bydel. Jeg ønsker naboen lykke til og håper laget overlever. Det er gøy med nabodueller!
Hareid sliter også langt nede, men har tror jeg Moldskred og co redder sesongen i løpet av høsten.

Twitterliga 2
Jeg tippet Langevåg og Sykkylven på direkte opprykk, og slik ser det ut nå. Men LIL har vært like ustabil som discgolfkastene sommerværet, og må virkelig skjerpe om det skal bli opprykk. For bak halser Hasundgot, Aksla, Hovdebygda, Stranda og Vigra. Stranda tippet jeg rett ned, men her har det vært en revolusjon. Mulig Grandiosa har kommet med en variant som virker stimulerende på spillerne. Skodje har virkelig slitt i vår, og må ta seg på tak for å overleve. Det samme gjelder Ellingsøy. Nedrykk er ikke bra på CV til Yttis. 2`er lagene til Volda og Herd må gjerne rykke ned, og det ser ikke sprekt ut etter vårsesongen.

Twitterliga 3:
Her kom jeg med noen avdelingsvinnere: Jeg tippet det skulle stå mellom Giske, MSIL og Fjørtoft. Giske har kommet lengst med den planen, tett fulgt av MSIL. I tillegg har Vestmannaeyar (Harøy) blandet seg inn.

I neste avdeling antydet jeg en ny æra i Vanylven. De har iallefall tatt ledelsen. Men Åmdal er på samme poengsum. Vartdal har fått ny bane, og har fått en opptur med tredjeplass. Ellers heier jeg meste på Flø på sisteplass. Håper laget overlever både høst og vinter!

I den siste avdelingen var jeg tøff i trynet og tippet Guard klar på topp. Nå ligger de på tredjeplass. Men heldigvis spekulerte jeg på hva Stordal/Ørskog kunne få til. Nå har de virkelig fått til, og de leder solid foran en eller annen variant fra Spelkavik. 

I damenes var jeg blank. Hadde ikke særlig tro på Fortuna, og slik har det blitt. Jeg håper jo at vi kan få til et damelag fra Sunnmøre i Toppserien, men det ser ut til å være vanskelig. Når til og med Molde slår Fortuna i vår, da blir det vanskelig å kjempe opp kvalifisering til opprykk. Herd har prestert minst like godt, og det skal være rekrutteringsklubben til Fortuna. Men det er lenge igjen, og det er ikke godt å vite hvordan damene klarer å mobilisere i Fortuna. Molde må tas I Molde i allefall!


Da tar Brannmann sommerferie. Jeg kommer tilbake, og mine spådommer for høsten ser slik ut:

- Rosenstyret taper på Lerkendal mot Brann, og Brann suser med det opp på tabelltopp - etter at Molde har tapt 0-5 mot Ballsund
- AaFK rykker opp etter at Brannmann har påvirket Bohinen til å la Papa spille alle minutt i høst - og bli toppscorer i OBOS (Til jul er Pape solgt til Brann)
- Brattvåg og Hødd beholder plassen, men det blir mest trolig så hett at karane i kjeledress i Brattvåg ender i bermuda
- Vika, Herd og AaFK2 havner på lik poengsum og tar 7, 8 og 10 plass
- Rollon rykker opp, og får pålegg fra NFF om å flytte tribunen sin til midten av banen. 
- Vigra snyter Langevåg for opprykk i en kamp i full orkan på Vigra
- Stordal/Ørskog, Vanylven og Giske blir nye lag i 5 divisjon, og det hele feires med at Skodje går i kompaniskap med Stordal/Ørskog/Skodje - eller ØSS.
- Fortuna rykker opp etter at Ada Hegeberg finner ut at hun vil flytte til Ålesund.

Da trykkes send med ønske om god ferie til deg - min fotballvenn. 




Kommentarer