Fet og Salah

Typisk
Er det ikke typisk? Når Brannmann, Breddeball (Smp) og Breddepodden klager som verst på Bohinens taktikk, så smadrer AaFK lille Molde sønder og sammen. Aldri før har smurfene blitt så ydmyket av AaFK. Men jeg må få gni det inn igjen. Pape var på banen.... Han scoret ikke, men du verden hvor han frustrerer Molde. Og jeg synes faktisk at jeg så at unggutten tørket en liten AaFK tåre etter kampen... Så trakk AaFK Rosenstyret i neste runde. Skal NM vinnes må alle slås, og da er det like godt å bli ferdig med de beste. AaFK får nok å styre med utover høsten, så da er det greit å bruke kreftene på de rette tingene. Mitt eget Brann gikk ikke i Eliteseriefella. De blandet sitt eget heksebrygg i saftbygda, og går lett videre til neste runde. Ranheim blir lett match i en sommerkamp nede ved Trondheimsfjorden.

En ting til ang AaFK-Molde. Måten Sondre Fet scorer målet sitt på.
På en fot har du mange alternativ:

- innside
- utside
- vrist
- hæl
- dytte ball til den andre foten
- og så de samme alternativene på den andre foten.

Måten Sondre Fet scoret målet sitt var det Mohammed Salah over! Mange spillere hadde valgt å dra av en spiller til, for å få en bedre skuddposisjon med et av beina. Men Sondre finner frem vestre fot, legger ballen på utsiden av foten, og skrur den elegant rundt keeper til lengste stolpe. Det er nesten som om jeg blir fristet til å gjenta mitt spiss-mantra: "Raskeste vei til mål er rett frem".
Det Fet gjør er strålende, men jeg tror mange fotballspillere kan få til det samme om selvtillit og kreativitet er tilstede. Bruk prinsippet om "rett frem" - ikke alltid gå til siden for å skaffe deg det rommet du trenger.


Brannmann er dommer
Brannmann hadde jo flagget høyt at han skulle go-pro dømme Giske 2 mot Emblem 3 i 7`er herre. Jeg møtte som avtalt på Giske stadion i Branndrakt, og det trofaste giskepublikummet fant sine fleecepledd i kassa på tribuna. Men hvor ble kameraet av? Brannmann har ikke go-pro selv. Jeg har alltid vegret meg for å se ut som en teletubbies med kamera på hodet, så den slags investering har jeg hoppet over. Men så var det dette med kommunikasjon da. Giskes mann hadde nok oversett det som handlet om hvem som stiller med utstyret. Iallefall startet kampen uten kamera, og Brannmann var degradert til en vanlig dommer. Uten dommerkurs, naken og redd hadde jeg 90 minutt med herrefotball i beste sendetid foran meg. Vått gress, dårlige fotballsko og nada kritt på linjene. "Øss e snill" - "De e berre på kjekt" - "kun for trim". Joda, trøstende ord er bra før start. Men alle vet at når mannfolk som slipper løs fra kone og barn setter i gang, da blir det fort stygt. Og Brannmann la nok listen for høyt på hva som ble tolerert. Det vil si, Giske stilte med mange ungdommer mellom 15-20, og i fotballens navn løper disse dobbelt som fort som en 40 åring med kjøttvekt på 80-90 kg. Derfor ble det mye kakking på legg, dytting i rygg og susende taklinger på vått gress. Hadde listen vært lav på hva jeg skulle tåle, hadde Giske blitt sur. Når jeg la listen høyere, så ble Emblem litt sur. Men for all del, alt dette kunne Go-Pro kamera avdekket. Derfor legger jeg egentlig all skyld på utstyrsleverandøren her. Men utstyrsleverandøren kom til slutt - UTEN KAMERA. Jeg skulle til å kjefte han huden full, men da jeg så at han var utstyrt med vikingbrynje og sverd i slire, trakk jeg meg rolig unna. Han var blodig og fæl, og kom rett fra et slag på andre siden av øya. Aldri i livet om jeg turte å legge meg ut med denne karen. 

Men Giske vant klart 6-3, og da innser jeg i etterkant at jeg dømte feil på et av målene til Emblem. Det er kjempekjekt å dømme damer/jenter, men herrefotball blir for seriøst for meg - selv på dette nivået. I damens verden er innstillingen en helt annen. Humøret sitter løsere og alvoret langt mindre. Selv i herrenes 7`er serie finnes spillere som legger kravet på kvalitet i dommerens vurderinger så høyt, at det går ut over all sjarm. 

Giske har utfordret meg på nytt til å dømme en kamp med Go-Pro. Det er godt mulig jeg takker ja til det, men da er det kun for å vitenskaplig vise verden hvilke utfordringer en dommer står overfor når han skal takle all verdens manipulering av avgjørelser.

Jeg MÅ skynde meg å legge til at kampen ikke var stygg. Den var helt normal, ja kanskje var spillerne snillere en normalt mot dommeren. Men likevel er det en ufjølg opplevelse å være dommer når spillere latterliggjør avgjørelser helt ned til hvilken vei et kast skal gå. Dette er dagligdags kost for alle dommere i verden. Men det er unødvendig. Jeg har erfart det nå. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor et menneske orker å utsette seg for sjarmløs skjenn i 90 minutter? Heretter blir jeg mye mer ydmyk i forhold til rollen en dommer har.

PS! Takk til publikum som på avstand kunne se at jobben jeg gjorde var god. De hører jo ikke alle kommentarer ute på banen. Eneste kritikken jeg fikk var mangel på bevegelighet. Det kan jeg nok ta på min egen kappe....


Å lese
En halv time med tog østover fra Paddington Station i London, finner du byen Reading. Denne koselige byen med et innbyggertall på størrelse med Bergen, blir hjemstedet til skodjejenta Kristine Leine i tiden som kommer. Proffer fra Skodje er ikke dagligdags, men nå har altså det skjedd. Her bør ordfører Tennfjord starte planlegging av både statuer og veistubber i Leines navn! Brannmann gratulerer og ønsker lykke til! Kanskje lillebror også kan flytte etter. Herrelaget til Reading sliter i England, og en okse på topp hadde ikke vært å forakte.  

Eliteserien
Happy ending i Bergen!! Suverent med seier mot LSK! Ditto skjønt med Rosenstyrtap i Nordens Paris. Så vinner BG sterkt på alle måter borte mot Viking. Fotballfamilien mistet en ballkunstner i helgen, og da er det rørende at BG står frem på denne måten. Ellers befester Odd sin posisjon bak MFK.

Borettslaget
Brannmann og AaFK tok fly sammen til Oslo og Raufoss lørdag. Ingen Pape på flyet, og alle Brannalarmer gikk. Nå leser jeg i nyhendene at gutten vil bort fra Ålesund. Dette er vel en klassiker. Unge gutter fra en fremmed kultur - vanskelig å integreres seg. AaFK nekter å gi slipp på han til den prisen som er tilbudt. Brannmann skjønner at spillet er slik, men får en vond klump i magen likevel. Hva skyldes dette? Vanskelig å si. Men for to år siden forlot et helt juniorlag AaFK. Den gang var det manglende relasjonskompetanse tør jeg påstå. Det handler om å forstå, gi tilbakemelding, si hei når man møtes, veilede, gi aksept - kort sagt; å se mennesket. Å være ung senegaleser i en fiskerlandsby på 62 breddegrad Nord, kan umulig være lett. Derfor er relasjonskompetanse 100% viktig. Først menneske - fot fotballspilleren. Håper dette har vært på plass, og om ikke så kan dette være en av årsakene til at tenåring vil nærmere det Afrikanske kontinent. Kanskje Brann kan kjøpe han fri? Det er tross alt litt lenger sør... Ellers er det sikkert deilig for Parfeit fra Skodje å få revansje etter å ha blitt veid for lett i AaFK for et par år siden! Etter ryktene er Parf. en god kamerat av Pape, så kanskje kan en god dialog her være løsningen? Kristenlaget "Koffa" fra Ekeberg har engledytt, og ligger langt opp på tabellen. Oslos nest best lag må vite! 

Postkasse 1
Hødd tar både måne og sol i ny og ne. Nå var det Sola sin tur. 3-1 er deilig for Ulstnvikingane! Brattvåg er uherbredelig ustabil. Vanskelig å bli klok på laget. Har noen ført værstatistikk på Brattvåg sine kamper? Er laget best når tåka er som tettest?

Tippeligaen
Herd holdt i 65 minutt på Sesam Stasjon. Da ble Max Mekker og co for sterke. AaFK2 trodde seieren var i havn, men Nordstrand visste bedre. Også Nordstrand var på flyet mitt lørdag, og i følge en av gutta var det stas å reise til Nordvestlandet hele 6 ganger for å spille kamp - særlig når man henter poeng 4 minutt på overtid på Color Line!

Twitterliga 1
4-4 på Valdervoll mot SIF/Hessa. Det er ikke kjedelig med breddefotball!! 
Emblem er inne i en blindgate. 2-5 mot Rollon er fælt. Emblem hang jo egentlig godt med hele veien, men personlige feil gir byrampen noen enkle mål. Så er det ekstra bekymringsfullt at i starteleveren forsvinner minst 4 av 20 åringene til høsten. Sindre er jo en kløpper til å finne spillere, så mest trolig ordner det seg. Så taper Bergsøy som varslet mot Ørsta. Det gjør jo ikke så mye, for Norborg overrasker ditto i Volda med seier. Nydelig av Gulars også, som snur kampen mot Hødd2 helt på slutten. Og så dundres spikeren en cm til ned i BH-kista. 0-1 mot Hareid er tunge greier.  

Twitterliga 2
FK knuset Herd2 på bortebane. Dette går veien! Stranda har virkelig tatt seg på tak. Nå med seier borte mot Ellingsøy. Hasungot måtte slite borte mot Godøy. Sjarmørene fra Kleven har etterhvert blitt outsidere i divisjonen. Vigra skuffet med 1-1 borte mot Volda 2. Også registreres det at Langevåg nok en gang roter det til. 3-1 borte mot Aksla er skummelt. Samtidig er det gøy at det er tett i toppen! Skodje tok et verdifullt poeng hjemme mot Hovdebygda. 
Det er to runder igjen før vi snur bunken. Brannmann kommer da med tilstanden på sitt tabelltips.

Twitterliga 3
Forleden leste jeg at kommunevåpenet til Giske er hentet fra det gamle Giskegodset. Da fikk jeg en ide! Tenk så saftig det var om Giske IL endre navn til Giskegodset. Da drar fotballverden med en gang assosiasjoner til Strømsgodset. Tipset er gratis, og mest trolig godt.

Da trykke send med en rose til jentene i Nice. Takk for nydelig spenning i VM!

Kommentarer