ZZZZZZ

Dagens overskrift er ikke representativ for innholdet i dette blogginnlegget. For denne ukes fotballrunde var alt annet en Zzzzz! Men Zzzz får sin mening om en liten stund.

Dommerselfie
Er det innafor eller utafor å ta selfie når man er dommer i en fotballkamp? Langt utafor vil jeg si. Men tirsdag var jeg hyra inn som dommer i damenes 7`er serie i oppgjøret Emblem-Hasundgot. Hasundgot mener jeg var første klubb som hadde damelag på Sunnmøre, så det var med dyp respekt jeg gikk til gjerningen. 2*45 minutt var rikelig med tid for en kar som kan være litt ukonsentrert inn i mellom. Men når Hasundgot måtte rekke ferja og vi fikk kutte 2.omg til 40 min, gikk det fint.

Men over til selfien. Jeg tenkte jeg måtte stille i kamuflasjedrakt slik at Hasundgot ikke trodde det ville bli hjemmedømming. Det ble litt kjeft å få når kamuflasjen var Blindheimsjakke, men såpass raus må vi være på Emblem. I et lite øyeblikk snudde jeg meg bort fra forsvarer Gunn, og fikk tatt bildet som jeg er litt usikker på. For det kan jo nå være at Emblem får bot og reprimande for upassende oppførsel av en kampleder. Det får så være. Stemningen var god kampen igjennom. Hasundjentene lurte på hva stillingen var til pause. "4-0 til Emblem" sa jeg. "Ikkje meir" sa dei, og dermed var forventningene lagt. Emblem vant 6-1 og Brannmann kunne smilende konstantere at bortelaget rakk ferja og "The Sun" (min datter) vant en seniorkamp for Emblems damelag. Etter kampen ble det et diskusjonstema. Har det noen gang skjedd? Her må eldsterådet på klubbhuset på banen.

Brannmann håper på nye dommeroppdrag, og egentlig fantaserte jeg litt om mulighetene for å dømme med go-pro kamera og liveoverføre hele kampen fra dommerens ståsted? Det må være noe for innovative Giske IL!

ZZZZZ
Brannmann har det siste året prøvd å være influenser på Lars Bohinens bruk av Pape. Etter Brannmanns utblåsing forrige uke svarte Lars med Zzzzz på Twitter. Totalt uinteressant det Brannmann skriver med andre ord. 

Jeg kan bli såret og vonbråten av å ikke bli tatt på alvor, men Brannmann reiser seg opp og kan med stolthet si at her har Lars hørt på meg! Pape startet mot Tromsdalen! Da våknet altså Lars fra Zzzzzz sitt. Og ikke nok med at han startet! Han scoret to mål! 

Sånn helt isolert er det jo litt arrogant så svare et så seriøst medium som denne bloggen, med et Zzzz. Men livet lærer oss av vi kommuniserer på forskjellige nivå, og det kan jo være at en fotballtreneres kompetanse er på et slikt nivå at mannen i gaten omtales med et Zzzz. Men selv om jeg hverken har A, B eller Z trenerkurs, så påberoper jeg meg retten til å mene at Pape er et funn inn i et lag som AaFK. Og jeg kan med stolthet si at Lars "hørte" på Brannmann og fikk uttelling med en gang!

Eliteserien
Det er så nydelig! Brann fortsetter og vinne fotballkamper, og 08 er en trøblete nøtt for de fleste i Norge. Derfor er 2-1 akkurat nok!
Så er det så fantastisk nydelig at Rosenstyret fortsetter å tape. Denne gang på hjemmebane mot Hornelands ex-klubb Haugesund. Hele Norge fryder seg, og det gikk faktisk så langt at Petter Northug synes det var stas med Brannseier. Måtte det vedvare, med eller uten Horneland! Bodø imponerer i nordlandsderbyet. For stakkars Tromsø ser det svakt ut. Et annet lag som aldri slutter å imponere er Ballsund. For en guts, for en innsats og for en spilleglede. Russelaget fra Molde fikk så grundig på nesen i 16.mai oppgjøret - med treneren til Manchester United på tribunen!
ViF og Odd fortsetter også oppturen, så da danner det seg sakte men sikkert et topp og bunnsjikt.

Borettslaget
AaFK vinner fullt fortjent, og Eliteserien roper "kom kom" i det fjerne. Så spørs det da om man fortsetter med Pape på banen? Det var i fjor det sviktet når man satt emblemsbygderen på benken. Brannmann håper inderlig at en eller annen i kulissene på Ferja forteller Lars et eller annet som gjør at de riktige grep blir gjort. For nå er det på tide med Brann på Color Line igjen! Sandefjord og Start vinner også. I tillegg henger Ulla godt på, og det himmelvendte "Koffa" henger også overraskende på! Sogndal er nesten på nedrykk. Da er det krise der sør i Sogn!

Postkassen
Brannmann var på ferjetur torsdag. Kjekt å være med Emblem på bortekamp til Gursken. På ferjene til og fra var Brattvåg og Blindheim også. På tur ut i søre luten var stemningen avmålt og mindre optimistisk. Brattvåg skulle på Høddvoll, og det gikk visst veldig bra! For på ferja hjem var Skodda (supporterklubben) og Haramrussen i skikkelig festhumør! 2-1 over Hødd var suverent 16 mai!  Leine var iallefall i godt humør etter nok et mål, og Brannmann lurer meg om ikke skodjegutten snart er klar for et nivå opp? Begge lag er likevel langt nede på tabellen, og må ta mye mer poeng i kampene som følger.

Tippeligaen

Twitterliga 1
Brannmann var som nevnt på langtur på torsdag. Dvs langtur er det jo ikke. Kun 25 min fra Harei ligger Gurskebotn. Brannmann kom litt tidlig til match, og unnet seg litt mat i Landsbyen Larsnes på andre siden av Dragseidet. Koselig å sitte ved kaia der ute i havgapet! Vel tilbake på River Plate satt jeg meg midt blant de innfødte. En hyggelig samling av folk i alle aldre, og en kvinnelig speaker som hadde full kontroll og vel så det på lagenes tropper. Gulars kunne mønstre både Norgesmester Steffen Moltu og fersk norgesmester med Varg, keeper Ståle Remøy Pettersen. Dermed var rammen lagt for en flott fotballfest i Gurskebotn. Jeg så ikke noe til Jan Åge Fjørtoft, men antar at han hadde sin far på tribunen. Kampen starter med at Emblem får to straffer bortdømt. Til og med de innfødte trakk et lettelsens sukk da. Så scoret "The Son" sitt første mål siden benbrudd i juni. Et snart ett års langt skadestyr er dermed over, og målkonto er åpnet igjen. Like etter blir Sondre Hole ikke felt, men dommer dømmer straffe. Kompensasjon lever i beste velgående. 2-0 til Emblem. Over i andre omgang scorer The Son nok en gang, og dermed 3-0. Så får LG en grei utligning, før Emblem får 4 og 5 og til slutt 5-2 seier. To mål og to assist på The Son, to mål på Steffensen og et på Damien. Underveis skiftet publikum tema fra fotball til 17 mai feiring. Denne kvelden var det ingen spørsmål om hvem som var best!

Noen fiskekast lengre nord ble Blindheim mørbanket 0-5 av Bergsøy. Aldri lett å møte Bergsøy i Herøy, så Brannmann skal være snill med BH i dag. Volda karnøflet Ørsta 5-0, og bygderivaliseringen er dermed sterkere en den noen gang har vært. Småstygg T-skjorte ble vist på slutten av kampen av en Volda spiller. Jæ.... Ørsta stod det på den. Den sarte Brannmann ber søringene velge et snillere språk neste gang. Tenk hva Honndølene tenker om dere når dere nå skal i kompaniskap?

Norborg kriget til seg 1-1 mot up-coming Valder! Torsdag kommer Uggedalens menn til Emblem, og det ryktes om storinnrykk til kampen. Brannmann er ringside og håper på gull til Emblem!

Ang. Honndalen. Skal Hornindal spille på Sunnmøre nå? Svar usbedt fra Sunnmøre Fotballkrets.

Brannmann er i god tippeflyt. Norborg ble tippet U og endte U. Rollon fikk ikke hull på byllen, og gode Hareid klarte 0-0 mot Rollon. Jeg tippet B...
Hødd 2 snasket inn 4-2 mot ytre bydel, som tippet.
Jeg tippet grovt feil på Emblem, men Volda og Bergsøy seier var innafor. Dermed 16 av 23 riktige. Emblem møter Hødd 2 i hengekamp mandag, Da blir serien synkron med 24 kamper.


Tipper her neste runde:
Emblem-Norborg U To lag som står jevnt til hverandre dette.
Valder - Bergsøy U Stoler på øyfolket her!
Blindheim-Volda B Fra vondt til verre for naboen
SifHessa-Hareid B Endelig får Harei uttelling!
Rollon-LG H Rollon ferdig med russetiden
Ørsta-Hødd 2 B Har tro på hevn til Hødd etter forsmedelig tap for Emblem

Kommentarer

  1. Dommarselfi på damekamp er heilt i grenseland.
    I mi tid i fotballkretsen, mellom anna som adm. av dommarane, fekke eg klage på ein dommar i ein damekamp som hadde med mobilen i lomma. Litt ut i andre omg. ringte telefonen, og dommaren tok den og besvarte.
    Han fekk seg ei rimelig klekkelig reperimande.

    SvarSlett
  2. Ser den ja. Spennende å leve i grenseland:-) Lyt bli siste gang!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Ris og ros her. Heia Brann!