Randoneeopptur og fotballnedtur



Dette skal jo være en fotballblogg, for livet blir jo bedre for den som er glad i fotball. Men livet blir også bedre for den som er glad i å gå på ski. Brannmann er også en Skimann. Dobbel lykke med andre ord. Jeg må gå ikke gå på de høyeste topper eller være med i de lengste løpene. Jeg finner bare stor lykke i å mestre å flyte på snøen i god fart.

Min første alpine opplevelser hadde jeg i "Bærsjen" på Skodje. I bakkene hos familien Berg tråkket vi opp og ned og laget verdenscupløyper gjennom le, over steinmurer og stor fart i bratte heng. Å dra på Ørskogfjellet i skitrekket var skummelt synes Brannmann, men sammen med min et år eldre kompis overvant jeg min første T-krok i en alder av 12 år. Min første topptur gikk på skare til Frostadtinden. Engesetdal IL arrangerte noen år det legendariske Frostadtinden Grand Prix. Da bar man skiene opp, og så var det fellesstart fra toppen og første mann ned - med valgfri trase. Utrolig artig og Brannmann suste inn til en god sjuendeplass. Da gikk vi på skaren og bar slalåmski opp.

Etterhvert ble jeg introdusert for den norske ur-stilen, telemarkkjøring. I en alder av 21 år tok jeg mine første svinger på flatene på Hafjell. Suverent artig å kjøre telemark, den gang på smale ski Atomic ARC. Vi startet også opp en kristen telemarkklubb med det klingende navnet "Tilgitt synder". Ca 350 medlemmer over det ganske land. Reglene var strenge. Ikke lov med plastikksko, og man skulle helst kjøre med vademelsbukse, bukseseler og strikkagenser.

Etterhvert sekulariserte moten seg til timeglasski og plastsko. Skiene fløyt på snøen som båter, og revolusjonerte hele telemarkstilen. Med revolusjonene steg også prisene, og en student og fersk pappa klarte ikke å henge med økonomisk i den nye æraen. Når så jeg til slutt MÅTTE investere i nytt skiutstyr falt valget på randonee. I 2010 ble Scarpa og G3 Onyx begrep som ble dagligdags i en telemarksgutts liv. Skikkelig svik vil mange si, men dette var utstyr for fremtiden! Randonee er i prinsippet slalåmbindinger man kan løse hælen slik at man kan gå oppover. Å kjøpe slikt utstyr kan koste en formue. Bindinger fra ca 4500,-, spesialsko til gå med ca 4000,-, skifeller til å feste under skiene når man går opp, ca 2000,-. Selve skiene får man kastet etter seg dersom man leter godt. Med et godt tilbud kan man få gode ski fra ca 2500,-. På parkeringsplassen på Strandafjellet står det 4 dusin Tesla en god snødag, men leter du i skiparken utenfor varmestua, skal du lete lenge for å finne to like skipar. Ski ser ut til å være et stort omdreining på hos produsentene.
Så skal du starte med randonee så må du minst legge 10 000,- på bordet for å få et ok utstyr å gå på tur med.

Eller må du det? Trenger det være så dyrt? Etter to sesonger var bindingene til 4500,- ødelagt . Da hadde ikke jeg råd til å kjøpe nye bindinger. Derfor monterte jeg brukte slalåmbindinger til 400,- på skiene, og koser meg med plankene i skitrekket på Stranda. For å komme meg på de høye topper har jeg de siste par årene lett frem beksemskoene Asolo Morgedal og noen gamle Elan telemarkski. Et utstyr som lett å komme opp med, men et mareritt å komme ned igjen med. Derfor har jeg lett etter andre løsninger for å komme meg opp i høyden uten å måtte bruke vaier.

Et lett søk på en av de mange sidene for salg av brukt skiutstyr førte meg til Hessa, og til en hyggelig kar som solgte meg ski, binding og feller til 2000,-! Da manglet bare skoene. Da falt ideen på mine gamle Nordica slalåmsko fra 1990. Helstøpt i èn form, èn klemme og hyperenkel å bruke. Ikke for stram, ikke for tung og ikke for klam. Randoneebindingene på mine nye bruktski heter Marker. En binding som passer til vanlige slalåmsko. Nå har jeg gått min første topptur med randoneeutstyr til 2000,-! Kleivdalsfjellet (1154) på Hevsdalsegga var en ypperlig testtur for å gå med vanlige slalåmsko på randoneebindinger.

For å nyte fjellets goder så trenger man ikke utstyr i bruktbilklassen for å bli tilfredsstilt. Selvfølgelig så kan man diskutere all verdens finesser man gå glipp av på de mest fancy rando-skomodellene. Men for Brannmann er det kun kondisjonen som heretter skal sette stopper for å gå på topptur med billig utstyr. Skoene er selvsagt grusom stygg og helt ute av dato, men who cares!

Håper dette kan være til inspirasjon til deg som synes det er for dyrt å kjøpe nytt randoneeutstyr. Det er mulig å realisere toppturdrømmen med billig utstyr. De gamle Elanskiene har forresten gått sin siste tur. 



Da er det vel på tide å ta turen tilbake til fotballens verden. I vår har snøen smeltet i takt med seriestart rundt om i det ganske land, og etter påske ruller breddefotballen for fullt igjen! Men sunnmørslagene i de fire øverste divisjonene er nå igang, og det ble en sørgelig helg for våres seks topplag. Vi tar kampene systematisk i gjennomgangen.

La gå:

Eliteserien
Brannmann hadde glede av å se VIF-Tromsø live på Intitifliinsityfilirty arena i Oslo. Her har VIF fått et 100% fotballstadion uten noe fjaseri og jåleri. Lite folk på kamp selv om Klanen leverer grovt. For en sosiolog må det være pensum å være på kamp med VIF. Her synges det om vold, heroin og øl over en lav sko. Trolig for å beskrive at nå er vi på Oslo Øst med alle de utfordringer det kan bringe med seg. Men Oslo øst er først og fremst en hyggelig plass å være, særlig når VIF byr opp til fest. Jeg var vitne til artig kamp som endte 4-1 til hjemmelaget. Vålerengen på sitt beste skal bli vanskelig for mange denne sesongen. Brann derimot fortsetter sin reise gjennom Eliteserien. Som en Askeladd stå vi der og ser at Per og Pål får viljen sin og alt opp i hendene. Det hjelper fint lite at dommer er ydmyk etter kampen og innrømmer å ha oversett to tydelige straffer. Hadde vi hatt VAR i Norge hadde Brann vært i toppen av tabellen. Her må jeg rett og slett være så tydelig å si at dommer er for svak for nivået. Man må faktisk flytte kroppen så pass raskt at man hele veien ser hvor ting skjer. Om ikke dommer ser, så har han faktisk ASSISTENTER med seg også. De som står med flagg i hånd har også makt! Nå for det være nok av NFF å overse Brann. Full skjerpings dommerstand! Heldigvis går det bra med Espen til slutt i alle eventyr.
Når det er sagt, så er det snadder å se at Rosenstyret sliter hardt. Hele fotballforbundet er nå bekymret for sitt syke barn, men Brannmann tenker at litt feber har de bare godt av der i nord. Bodø flyter på en rosa medgangssky, og det er fantastisk å se hva selvtillit kan gjøre i møte med kula. Viking er også i flytsonen, men her råder ikke fint spill som medisin. Makan til grisespill de vartet opp med mot Brann er utrolig. Alt for sen i taklinger, stygge manerer og et publikum som mister seg selv helt. Her pisker Brannmann hele Viking på søndagsskole de neste to ukene. Opp med holdningene! Jajaja, jeg vet at Brann sitt publikum også har buet på sine hjemvendte antihelter, men Soltvedt hadde tross alt gått fra Brann til Rosenborg. Slik gjør man bare ikke:-)
Ellers ser jeg at Ranheim fyller mine spådommer - de er ferdigspilt i Eliteserien for denne gangen. Lillestrøm fortsetter å gjespe seg gjennom Eliteserien, denne gangen med 0-1 tap mot 08. En liten påskelilje må også sendes til Nedre Eiker som rodde til byen og vant mot Drammens stolthet. Intet annet en imponerende.

Borettslaget
Tegneserieresultat i Tromsø da Ulla vant 8-0! Det skal ikke gå an på Norges nest øverste nivå. En skikkelig karamell som gir boost i massevis til Gardermoens helter. AaFK hentet et poeng på Torp, noe som er innafor. Sogndal er også igang, og sammen med Start har vi snart samlet alle forhåndsfavorittene høyt der oppe på tabellen. Artig å se at Parfait fra Skodje startet for Raufoss.

Postkasse 1
Brattvåg hadde Byåsen i sin hule hånd. Men så går det en kule varm, og laget taper til slutt 2-4. Det er mulig det var klarvær og vindstille i Trondheim. Det er ikke godt spillevær for karane i kjeledress. Brattvåg spiller best i sur vind og tåke. Hødd fikk med seg et godt poeng fra Fredrikstad. Det var flott gjort, og dermed har Hødd fått et poeng i Postkassen sin.

Tippeligaen
Spjelkavik mener seg bortdømt på Nordstrand lørdag. Tap ble det i alle fall, og hevnen skal komme i neste hjemmekamp. Vika kommer til å levere godt etterhvert. Det er jeg trygg på. Herd fikk ikke med seg et kjærkomment poeng når Kråkerøy gjestet kjøpesenteret lørdag. Da starter sesongen med tunge tak, men det er i motbakke det er gøy å vinne. AaFK2 likedan. Tap mot lovende Stabæk 2 var vel forventet, men med mange A-spillere på banen forventes det seier på hjemmebane i andrelaget til fremadstormende AaFK.

Dermed tar våre lokale lag kun 2 av 15 mulige poeng denne helgen. Ikke bra, men som sagt får vi skylde på været! Men Brannmann håper og tror at i neste runde så løsner det for noen av våre lokale heltelag.

Snart starter også Twitterliga 1, og her er mine tips for runde 1:

For Emblem har det vært annus horriblis denne våren. Etter 2-0 mot Herd tidlig i vinter, har laget vist nedrykkstendenser i takt med solsnu. Mitt sesongtips var jo Emblem trygt på midten av tabellen. I tillegg har Gullars forsterket laget med Steffen Moltu, så det kan godt være at Brannmanns tabelltips får seg en skudd for baugen med disse endringene. Den som lever i oktober får se.

Her er mine tips for første runde i Twitterliga 1:

Norborg-Gulars: H 
Valder-Hødd 2: B
Bergsøy-Hareid: H
Emblem-Volda: U
Rollon-Ørsta: U


Sif/Hessa-Blindheim: H

Ta trykkes send med håp om å få en dommer med lupe og argus i neste Brannkamp.

Kommentarer