ENDELIG!

Bilderesultat for start stopp
STOPP en drøm
Så var vi igang igjen. Norsk fotball in my heart!
Og for en "Start" det skulle bli. Et drama uten like har utløpt fra det blide Sørland. Et drama som i bunn og grunn startet i en krybbe i Rekdal i Romsdal, ikke mange meter fra kommunegrensen til Haram. Denne Kjetil Rekdal - sjølvaste "I". Brannmann har lest biografien til bygdegutten fra Vestnes kommune. Det er ingen tvil om at helt fra barneår av har Kjetil måttet kjempe for å hevde sin rett i sitt samfunn. Og nå, 50 år etter sin fødsel har han nok en gang havnet i et relasjonelt uføre med sine omgivelser i fotballen. 

Det hele er jo egentlig veldig trist. Tenk å få beskjed om å ikke være ønsket. Tenk om jeg som lærer fikk beskjed fra mine overordnede at - "Brannmann, du trenger ikke komme på jobb mandag. Du er ikke ønsket. Vi har fått to sider med klager mot deg som lærer". Det er til å gråte av. Ingen har kommet med noen hint - avskjed på grått papir.

Om jeg var Rekdal, hadde jeg forstått hvorfor noen har klaget på meg? Jeg tror at alle mennesker med et halvt vekttall fornuft hadde skjønt tegningen. En er rimelig avstumpet om en ikke aner at omgivelsene er skeptisk til meg som person. 
Men jeg ville nok stusse over at jeg ikke har fått noen hint om at noen var misfornøyd med meg. Det hadde i beste fall vært snodig å ikke få innkalling til en medarbeidersamtale. Derfor forstår jeg Rekdals reaksjon om manglende hint om mistillit fra Start. 

Men så har vi det faktum at Kjetil faktisk MØTER på jobb tross en slik beskjed. Hva er det? 
Hadde jeg møtt i klasserommet etter at hele apparatet rundt meg hadde sagt at de ikke har tillit? 
Brannmann har jo skjønt såpass at Rekdal visst nok har sitt på det tørre ut fra lover og regler, men du skal være rimelig kald i hodet når du ignorerer dette og møter på jobb i full offentlighet.

Brannmann registrerer at hylekoret hyller Rekdal for dette. Det blir jo selvsagt mye sirkus når han gjør det, og det er det fotballen lever av. Men Brannmann er en myk mann, som aner at når noen gir så tydelige signal til en leder at han ikke er ønsket, så skal man smøre på seg noen lag med ydmykhet.
Det gjør selvsagt ikke Rekdal. Han durer på i kjent stil og stiller tilsynelatende ingen spørsmål om sin egen rolle. 

Brannmanns råd til ettertiden er at skjer noe slikt igjen, må de involverte partene ta til vett å ha dialog så raskt det minste hår er krøllet på noens hode. Det er altfor sent å slå en trener i hodet når to A-4 ark med eder og galle er utfylt. Så mener jeg at når du har fått en slik mistillit, så holder du deg unna til tillit er opprettet. Her satt Rekdal seg selv foran laget. Spillere og apparat forøvrig blir hardt påvirket av en slik hendelse. Og så er det tussete flaut når laget han på død og liv skulle føre i kamp, spiller så elendig! Tapet mot AaFK var mildt sagt flaut. NÅ er Rekdal ferdig i Start - det er Stopp. Da er det kun prestisje det som skjedde i helgen. Kun egoisme.


Da kjører vi på med rundegjennomgang:

Eliteserien:

Brann tok tabelledelsen etter 50 sekund borte mot Ødd (som dei sei på Ørskog). Brann spilte faktiske en god offensiv kamp, men forsvarsspillet var under en hver kritikk. Derfor tapes det 3-2 i serieåpningen. Men Brannmann er ikke verre på det en at de feilene som kom i forsvar blir lett korrigert til resten av serien. Jeg går for gull og grønne skoger! 

Som en god trøst tapte Rosenstyret mot Bodø dagen derpå. Du verden så deilig nå ting klabber for trønderne! Ting gikk ikke på skinner for Molde heller, så da registrerer jeg at lagene vi skal kjempe om gullet med, også har slitt i seriestarten. At Viking og Vålerenga leder får bare bli en bonus for disse to V-lagene. Resten av Eliteserien får hvile enn så lenge, men Brannmann konstanterer at tabelltipset mitt akkurat nå ser litt opp/ned ut.



Borettslaget:

Bohinen fortsetter sin dørgende kjedelige fotball, UTEN Pape! At det er mulig! Pape er trolig Norsk fotballs største X-faktor for tiden, og gutten blir avspist med 20 minutt. Jada, han har være svak i treningkampene. Men treningskamper er kjedelig og uinspirerende. Nå var det alvor, og Pape smokket inn det eneste målet i kampen som stod til terningkast 1 i spenning. Terningkast 6 i ramme rundt kampen pga Rekdals kupp av trenerrollen.
Skeid suser inn i Obos med seier i re-debuten over Kamma. Småkoselig når Tom Nordli vinner! Nest Sotra skal inn i den vanskelige andre-sesongen, og tapte sørgelig 1-2 hjemme mot diare-gutta fra Toten. En artig sak fra den kampen er at dommer gir en Raufoss spiller to gule kort, men glemmer å vise han ut. Jeg er spent hva regelverket sier om dette. Det beste var kanskje at Raufoss selv gav dommeren et hint. Da hadde de kanskje fått meg seg sine tre poteter hjem til Toten uten at Nest kunne legge inn protest.
Norges kjedeligste topplag, Strømmen klarte 1-1 hjemme mot Norwich-lookalikene Ull/Kizz!
Sandefjord flakset inn et mål helt på slutten mot "Koffa". Det betyr at det kun er hvalfangere og fiskerlandsbyen i nordvest som tok tre poeng av opprykksfavorittene. Lerum-NÅ uten sukker, snublet mot sykkelfabrikken Ulf, og Kongsvinger vant første kamp i seriestarten etter en begredelig treningskampsesong.

Det er så godt å komme i gang igjen, og Norsk fotball er tross diskutabel kvalitet, VÅR fotball! Det er identitet og tilhørighet 100%. Et symbol på dette er kameramannen i Ranheimsfjæra som satt i shorts og filmet i et fryktelig snøvær. Jeg tillater meg også å sakse en historie fra en gammel kompis - Torbjørn Grønn:

Kjetil Knudsen, dere.
Han begynte trenerkarrieren i lille Hovding fra Breistein i Åsane. Breistein, med sine rundt 700 innbyggere. Han tok klubben opp til 2. divisjon, samme nivå som Åsane, med sine 40000 innbyggere.
Etter hvert ble han en del av apparatet i Brann, men overtok Åsane etter noen år. Han tok Åsane til 1. divisjon og holdt klubben der et par sesonger, men fikk sparken da han ikke ville gi kontrakt til sønnen til Roald Bruun-Hansen (tidligere Brann-leder, og kompis med Mons Ivar Mjelde). Ble erstattet av Mjelde, som tok klubben ned til 2. divisjon.
Knudsen ble hentet av Bodø/Glimt, og nå har laget hans herjet med hele Norges Rosenborg. Og Hovding? De er i 7. divisjon nå.

Ellers i Brannmanns fotballiv...
På balløya suser nå Norwich mot opprykk. Sammen med Leeds tok de en viktig seier, og har nå 7 poengs ledelse med 7 kamper igjen!

Dermed trykkes det send vel vitende om at Rosenstyret snart får den nødvendige hjelpen til å snu tabellen.

Kommentarer