Målrettet

Bilderesultat for fagarbeider
Blogglisten

Målrettet yrkeskarrière


Selv om jeg blogger mest om fotball på "Brannmann", vil jeg i dag fortelle om et annet område som
engasjerer meg.


Mandag skal jeg i et møte med mennesker i kommunen som jobber for innbyggernes ve og vel.
Bakgrunnen for møte er et engasjement jeg har hatt for elever i grunnskolen med praktiske talent.


En dag i september kom en gutt som nylig har startet i niende klasse til meg og sa:


- Kan jeg få hoppe over niende og starte rett i tiende?
Han har dårlig tid. Han vil utdanne seg og komme i jobb. En gang i måneden er han på jobb på en
sjark, og tre timer i uken har han praksis på en ferje i området. Livet på havet frister!  
Denne gutten er en av 21 elever på Møre Ungdomsskule som har faget arbeidslivsfag.
Et fag som er et alternativ til fordypning i språk. De fleste som velger arbeidslivsfag velger
yrkesfaglig utdanning i videregående skole.


I media leser vi ukentlig at i nær fremtid vil vi mangle fagutdannet arbeidskraft i regionen vår.
Kokker, rørleggere, elektrikere, frisører osv. Listen over yrker som krever fagutdanning er lang,
men vi vil slite med å fylle opp arbeidsplassene med lokale ungdommer.


Så hva gjør vi? I videregående skole jobbes det meget godt for å få alle i gjennom.
Og veiene er veldig mange frem til mål.   


Gjennom mine år som lærer i arbeidslivsfag har jeg hatt mange ungdommer ute i arbeid.
Særlig når elevene blir tiendeklassinger starter en spennende prosess. Valget om videregående
utdanning nærmer seg, og de ønsker å prøve ut yrker de tror kan passe for dem. Og det viser seg
at en stor andel av elevene velger utdanning i videregående skole ut fra yrkeserfaringen de har fått.


I Ålesund kommune er det mange ungdomsskoler. Tar vi med Nye-Ålesund kommune blir vi enda
flere. Hvordan faget arbeidslivsfag blir organisert i skolene i Nye-Ålesund er veldig forskjellig.
En del skoler tilbyr ikke faget i det hele, og av de som tilbyr har de fleste skolene sin variant.
Det betyr at tilbudet er ulikt og tilfeldig i stor-kommunen. Dette er et fag med kompetansekrav og
måling i karakter. Siden forskjellene på tilbudet er så ulikt blir det urettferdig for ungdommene i
distriktet vårt Derfor skal jeg i dag lansere følgende ide for Ålesund kommune:


Jeg vil utfordre Nye-Ålesund kommune til å opprette et kommunalt opplæringskontor for
ungdomsskoleelever som velger arbeidslivsfag. En slik enhet kan operere i alle ungdomsskoler i
kommunen og følge opp elever som er i arbeid i skoletiden. I tett samarbeid med næringslivet,
ungdomsskolene, opplæringskontorene og de yrkesfaglige videregående skolene kan man lede
ungdommer ut yrker man vet en trenger folk til i fremtiden. Ungdommer kjenner ikke alltid bredden av
muligheter der ute i yrkeslivet. Glassmester, gullsmed, hovslager og andre smale yrkefelt - som vi
faktisk trenger fagutdannet arbeidskraft.
En slik satsing vil gi like muligheter til regionens ungdommer, og vil også være banebrytende i Norge.


Så kan kanskje flere få det slik som niendeklassingen min- at det er gøy på jobb at man får
hastverk med å bli ferdig med ungdomsskolen for å starte på utdanningen.


Her er en tysk reklamefilm for yrkesfag som taler for seg selv.


Målrettet fotballspiller


Lørdag 19. januar arrangerer Emblem Fotball og Brannmann spiss-kurs på Emblem Stadion.
Instruktør er Eivind Arnevåg fra Oslo


Arnevåg har en herlig merittliste:
- Spiss i Vålerenga
- Spiss i Lillestrøm
- Spiller og leder i fremadstormende KFUM Oslo


Nå kommer han nå til Emblem for å gi tips til trenere på Sunnmøre på hvordan man kan få laget til
å score flere mål.


Dersom du har lyst å være med på dette koster det kun 300,-. Se mer info på bildet under, og på
Emblem Fotball sine Facebooksider.


PÅMELDINGSFRIST 15.12!!


Påmelding til per.gunnar@xi.no eller 41664274


hits

Kommentarer