Hvor blir det av talentene?

Bilderesultat for lykke
Blogglistenhits

HVA ER LYKKE?
Sunnmørsposten brukte lørdag fire sider på å belyse talentarbeidet i fotball på Sunnmøre. En interessant artikkel der Anders Waagan var brukt som eksempel på at veien frem til gull kan være lang og brokete. Mangt og meget kan sies, og har blitt sagt i denne debatten. Brannmann vil bringe på banen et moment til.
Åge Hareide og Einar Aas var Norges første spillere i England. Dette var tidlig 80 tall, og en direkte årsak til at jeg i dag er Norwich-supporter. Etter dette har det blitt MANGE norske gutter og jenter som har tatt turen ut i verden for å søke lykken. Noen med stor suksess og andre med mindre suksess. Ulvestad og Bjørdal er vel to slike som hadde store drømmer, men har måttet gå ned et par hakk på stigen. Likevel har de sikkert tjent nok til å sette seg opp et hus på Valderøya uten å måtte ta turen innom banken. Fra 1980 - 2018 har Norge utviklet seg enormt. Suksess blir ikke lenger kun målt i penger, gull og gjeldfrie hus. Norske ungdommer har i dag utrolig mange muligheter til å få et godt og meningsfullt liv.

- Hva er oppskriften på et lykkelig liv? Dette spørsmålet fikk Kjell Furnes fra Giske, tidligere stortingsrepresentant for KRF. Her er oppskriften hans:

1) Ha det godt med meg selv
2) Ha det godt med familien min
3) Ha det godt med troen min (Furnes er kristen)

Nesten uansett hvor du bor på Sunnmøre har dagens barn og ungdom et mangfold med aktiviteter å delta i. Å finne en arena en lykkes og trives med er lett for de fleste. Fokus på samspill og tilhørighet er enormt, og det arbeides veldig godt både hjemme, skole og i fritidsaktiviteter for at barn skal ha det det trygt og godt.
Poenget mitt er at selv om du er et supertalent i fotball i 2018, er ikke det nødvendigvis den settingen du vil finne lykke i. Ungdom i dag har så enorme mulighet til utdanning og arbeid at veien til fotballproff fremstår som en svømmetur over Atlanterhavet i forhold til hvor enkelt det er å ta utdanning og få meningsfullt arbeid. Lykke blir ikke målt i penger i 2018. Å ha et meningsfullt liv med trygge rammer trumfer mammon - er min påstand.


MYE Å GLEDE SEG TIL
Brannmann har et livsmotto som har hjulpet gjennom mang en tung stund. - Å ha noe å se frem til er viktig. Har jeg en lang tung dag på jobb foran meg, så finner jeg noe på kvelden jeg kan fokusere på og glede meg til. Se en fotballkamp kan jo være en slik ting. Denne teknikken voks frem i tidlig tjueårene etter utallige besøk hos tannlege for å trekke og bore. For oss breddefotballglade mennesker er jo perioden vi nå går inn i svarte natta. Men likevel så holder jeg det gående med gleden over at fotballen ruller både her og der - selv om det ikke er mest aktivt på Emblem og omegn nå.

Her er en liste over kjekke ting å glede seg til for oss fotballglade sunnmøringer:

I dag: Nedrykkskampene i Eliteserien! Fem lag kan ryke og det er jevnt. Fra kl 18 er Brannmann utilgjengelig for omverden!

Søndag 25.11: AaFK-Nest Sotra
En enorm viktig kamp for hele regionen vår. Vinner AaFK så er det enda håp om Brann på besøk neste år.

Ukjent dato - dersom AaFK vinner: AaFK-Sogndal/Ull/Kisa
Her møter så AaFK vinner av duellen mellom Saft og Ull. Vinner AaFK denne nærmer Eliteserien seg enda mer...

Ukjent dato - Dersom AaFK slår saft eller ull: AaFK - Stabæk-Start-Lillestrøm-Strømsgodset-BodøGlimt
Ja, så mange lag kan AaFK møte i den endelige kampen om Elitespill. Hvem det blir avgjøres lørdag.
Personlig håper jeg det blir Lillestrøm. Rykke da LSK ned kan man endelig får lokaloppgjør i Romerrike med Ull/Kisa og Strømmen.

Cupfinalen: 2.12.18
Rosenstyret møter Godset. Det blir vel nok et oppgulp av trøndersk selvgodhet både før og etter kampen. Får bare inderlig håpe at drammenserne kan by bartefolket på kamp. Endelig er det ok at Marcus Pedersen terger på seg motstanderne.

Heldigvis er det ikke bare fotballkamper det gledes til. Men det er en kjekk og hyppig hobby å ta frem i høstmørke! Måtte det beste laget vinne - bare AaFK rykker opp til Brann sitt nivå igjen!

God helg!

Kommentarer