Brannmanns tabelltips for lokal fotball!


Så er tiden kommet for Brannmanns tabelltips. Treningskampene er snart over, NM-kvalifisering er rett rundt hjørnet, frosten slipper taket i hullene til hjørneflaggene, og de lokale fotballheltene begynner å sparke i sagmuggen. 

I går tapte Emblem 1-7 for Valder i en treningskamp. Sånn sett er det ikke beste dag å komme med et tabelltips. Men treningskamp er treningskamp, og kanskje skulle mange av treningskampene blitt byttet ut med treninger med høyt tempo og en engasjert trener på sidelinjen. Men alt i alt er det gøy å komme igang igjen, og Brannmann skal ikke skrive seg bort med uvesentligheter. Rett på sak denne gangen.

Først ut er Postkasseligaen

Hødd og Brattvåg er våre representanter i denne ligaen som er sponset av et snart utdødt fenomen. Snart blir det pensum i historiebøkene å lære hvor man i festet frimerke på en konvolutt.

Men for Hødd og Brattvåg er det ramme alvor, ferdig frankert!
Hva kan våre beskjeden lokale klubber fra den ytterste nøkne ø få til mot storlag som Arendal, Bryne, Fredrikstad, Levanger, Moss og selveste Sola?

Brannmann er ikke pessimist. Men jeg tror likevel vi skal se våre to lag ligge i skorpen mellom ståplass og nedrykk. Jeg håper at med sin nærhet til havet, skal klubbene klare å svømme i land til trygg plass. Jeg tror ikke bråket i Hødd går ut over det sportslige. Hødd har en god stamme, om en litt smal, men det bør holde mot Vidar, Blink, Sola, Nardo, Moss og Byåsen og Brattvåg.
For Brattvåg sin del så er jeg mer spent. Men laget investerer og ordner opp, så at de overlever har jeg troen på. Men som tidligere sagt så er laget "kunstig" oppsatt. Liten lokal tilhørighet og et klassisk kjøpelag. Men det er lov, selv om jeg mener det er skjørt i et lite sted som Brattvåg. Det er mange tettsteder på Sunnmøre som har større befolkning en Brattvåg, men med et sterkt næringsliv har drømmen om toppfotball blir virkelig for karane i kjeledress med Vard og Rolls Royce på. Brannmann er minst like spent på om en fortsatt må bli med kioskdama bak klubbhuse for å betale kaffi og kaker med kort, eller om nettdekningen er god nå. Vi får se. 

Brannmann kaster ut at av seriens 14 lag Hødd kommer på 9. plass og Brattvåg på 11.plass.

Så er det Tippeligaen 

Også i år skal våre lokale helter til Østlandet for å gjøre seg feit. Heldigvis har vi 6 lag innenfor en kjøreavstand på 4 timer (AaFK 2, Herd, Spjelkavik, Sunndal, Molje 2 og Træff).
Hva kan så våre kjære sunnmørslag hoste opp av kreativitet i 2019? La oss starte med laget jeg tror gjør det best av våre tre.
Spjelkavik lever opp til sitt rykte som bohemlag. Hit har nå kreti og pleti av tidligere helter rømt, og med sin rappkjefta trener skal laget på gode dager hamle opp med de fleste i divisjonen. Laget har spillere som har - og har hatt, store fotballdrømmer, og jammen tror jeg at i år skal Spjelkavik gjøre det bra. Men med bohem ryktet hører det også med at dersom det går FOR bra, så blir det kjedelig. Opprykk betyr mer fokus på trening og seriøsitet, og det er jeg ikke så sikker på om mange av lagets spillere egentlig ønsker.  

AaFK2 kommer foran Herd i år. Ja du leste rett. AaFK 2 KAN ikke tillate seg å spille i 4. div. I fjor ble det Patetiko Madrid av hele greia, og AaFK2 sine unge gutter er ikke lenger små juniorspillere. I tillegg har A-stallen mer kamp om plassene, så dette laget blir rett og slett å regne med i divisjonen i år. Langt i fra opprykk, men langt fra nedrykk også. 

Herd virker redusert i år. Har mistet mange gode spillere, men har selvsagt en skokk med talenter som plutselig kan ta tak. Men jeg tror at 2019 blir tung for Herd. Men det er jo å håpe at de ikke rykker ned, men det i det landskapet  Brannmann tror at Herd vil være i år.

Skal jeg tallfeste mine tips blant de 14 lagene, blir det som følger:
Spjelkavik nr 5
AaFK 2 nr 9
Herd nr 11 (Betyr dessverre nedrykk...)


Twitterliga 1 (4.div Sunnmøre)

Nr 1: Bergsøy
ENDELIG!! Da er det duk og dekket bord for laget med en organisasjon som er rigget for Premier League. Ingen kan ta fra Bergsøy gullet og opprykk i år. Har beholdt sine gode spillere, og har forsterket laget sitt. Dermed skal Bergsøy være dekket med teflon i 2019, og all motstand preller av. 

Nr 2: Rollon
Rollon har spennende ting på gang. Byklubben har det meste som skal til for å gjøre en knall sesong. Selvfølgelig kommer de sikkert til å miste spillere i sommer, men med sin sentrale beliggenhet skal de klare å stille et solid lag hele året.

Nr 3: Hødd 2
Med en liten A-stall kan ikke Hødd fylle på med spillere når de yngste skal spille fjerde div. Hødd 2 forblir i Twitterligaen etter nedrykket i fjor

Nr 4: Volda
Volda er alltid å regne med. Litt kjedelig lag disse grønne i studentbygda. Uforutsigbart og ofte målfattig. Men alltid sterk nok til å bli regnet med.

Nr 5: Ørsta
Ørsta var småekle i fjor. Vanskelig å slå på gode Ørsta-dager, og har en innstilling til det de holder på med på linje med solens fravær i vinterhalvåret. 

Nr 6: Emblem
Brannmann tror at Emblem får en god vårsesong. Men til sommeren reiser "halve" laget ut i studie. Så sant ikke Sindre har en skummel plan på å hente inn mange gode spillere til høsten, så er laget avhengig av en god første halvdel for å berge sesongen. Nå kan sikkert ikke Brannmann gå trygt på butikken på Emblem når han skriver dette, men heldigvis er det ingen butikk på Emblem.

Nr 7: Valder
Valder har visst nok forsterket seg i år. Var god i fjor også, og det er godt mulig jeg undervurderer når jeg plasserer laget som nr 7. Men tør ikke å sette dem over Emblem av frykt for represalier.

Nr 8: Sif/Hessa
Et av verdens mest stabile 4.divisjonslag. Og slik forblir det.

Nr 9: Hareid
Mye ut av små ressurser i fjor, og i år har ressursene blitt et år eldre. Har en suveren positiv trener, og med det blir det mye bra. Suser inn til ståplass i år også.

Nr 10: Blindheim
Våre kjære naboer er velkommen opp i det gode selskap. Er kanskje divisjonens mest optimistiske og ambisiøse lag. Brannmann gleder seg VELDIG til Breddepoddens egen vurdering av divisjonen, men Brannmann ser ikke hvordan byens største idrettslag skal være med å prege Twitterliga 1 på banen.

Nr 11: Norborg/Brattvåg 2
Det er med tungt hjerte jeg spår nedrykk for Norborg. Jeg tror ikke det er tyngde og fart nok i dette laget til at 4 divisjon blir morsom. Har selvfølgelig storscorer Magnus Seth, men han BØR være med i troppen til Brattvåg i år. Uten Seth er dette er riktig tips, MED Seth kan du flytte N/B2 opp noen plasser. Vet også at sentrale spillere skal flytte til sommeren.

Nr 12: Larsnes/Gursken
Som i fjor setter jeg dette laget nederst. I fjor bommet jeg, men i år ser jeg ikke at de kan kommer over noen av de andre på tabellen. Det kan selvsagt være at Blindheim må erfare at nivået er for høyt, men dette blir mitt skarve tips for 2019.

Twitterliga 2 
Som stolt vinner av Norborgs tabelltips konkurranse for 5.div, er det med ærefrykt jeg tar meg igjennom 2019 sin versjon av Twitterliga 2

Nr 1: Langevåg
Jeg gidder ikke engang å se hvem de andre lagene er. I år er det Langevåg sin tur til å ta steget tilbake. Som jeg har sagt før, hadde alle sulamitter som er spredd rundt om i AaFK, Herd, Vika, Brattvåg og Hødd vendt tilbake til moderskipet, hadde Langevåg vært Sunnmøres nest beste lag - foran Hødd og Brattvåg.

Nr 2: FK Sykkylven
Ikke det at Sykkylven er så god, men i mangel på gode alternativ så settes Sykkylven på direkte opprykk. Masse gode ressurser og ikke minst ca en bane til hver spiller. Velkommen tilbake i 2020

Nr 3: Godøy
Godøy er Godøy. Et nedrykk tåles. Det takles på samme måte som en bomtur på sjøen. Men båten flyter og engasjementet vil nok blir det samme i 5.div. Tror laget kriger godt i år og blir med opprykkskampen

Nr 4: Hovdebygda
I år tror jeg Hovdebygda blir å regne med. Kan de til og med true opprykk?

Nr 5: Skodje
Med stram struktur og urokkelig optimisme er min "andre klubb" å regne med i denne divisjonen. Høyt opp i år også

Nr 6: Aksla
Ambisiøse Aksla har fått ressurspersoner på løpende bånd i det siste. Vattøy og Fjørtoft er tøffe navn å skilte med! Har fylkes hardeste hjemmebanegress, og de fremadstormende gode ungguttene kommer til å ta 5 div med storm!

Nr 7: Hasundgot
Sunnmøres første dameklubb er endelig med i de høyere divisjoner på herresiden igjen. Og det tror jeg går ganske bra. Har vel litt å hente på sin nærhet til Hødd-landet.

Nr 8: Herd 2
Gode unggutter får masse god kamptrening i år også. Herd har en stor stall, så her blir det ikke problem med motiverte tenåringer!

Nr 9: Volda 2
Volda 2 vil alltid være opptatt av å ha et lag i denne divisjonen. Det gjøres elegant i år også, og havner på en kjedelig og kledelig 8.plass

Nr 10: Ellingsøy
Rakner det nå? Mye opp og ned for laget under Myklebusthornets topp. Langt ned er mitt tips.

Nr 11: Stranda
Nede for telling med ikke oppe for show. Det er med tungt hjerte jeg plasserer gode Stranda på nedrykk til 6 div. Men ting stemmer ikke i industribygda lengre. Jeg tror lagets gode speaker får det gøyere på jobb når yngres avdeling spiller

Nr 12. Vigra
Opprykk er tøffe greier, og for Vigra blir det for tøft. Har/hadde et ungt lag, og Brannmann tror (men håper ikke) at laget må ta heisen ned igjen. Et tips må være å flytte alle hjemmekampene til gressbanen på Synnes. Da blir kanskje bortelaget mer opptatt av å se SK454 på innflygningen.


Hva så med 6. divisjon?

Avdeling 1 ser faktisk spennende og bra ut. Opprykket kommer til å stå mellom MSIL, Fjørtoft, Giske tror jeg. Sjarmerende med disse øylagene, og Brannmann sitter inne med to sesongkort til Giske som jeg håper å få nytte meg av.

Avdeling 2 er sentrert rundt Ørsta. Blir en tøff avdeling der Brannmann er veldig usikker på utfallet. Bergsøy 2 BØR jo være bra,  Sæbø tja, og hva med Vartdal? Ny optimisme med ny stadion? Tjørvåg hadde en god guttegenerasjon. Er de voksne nå? Eller er det Vanylven som skal starte en ny æra?

Avdeling 3 er samling av lang langs Storfjorden. Ytterst i storfjorden finner vi vel favoritten Guard. Innerst i fjorden er det særdeles hyggelig å ønske Valldal velkommen tilbake! Vakkert så vakkert!
Ser egentlig ikke hvem som skal ta fra Guard opprykk her. Kan jo være at Stordal har kapasiteten med god hjelp fra Ørskog? Vi får se ut på høstparten.


Slik ble det altså. Farlige greier dette. I motsetning til hardbarka supportere så har jeg ikke ondt blod i noen retninger i lokalfotballen, og Brannmann håper at alle får som fortjent. Fjernt fra VAR og TV-kamera ønsker jeg også dommerstanden lykke til. Ta med øreklokker til Emblem! 

Så savner kanskje noen et sideblikk til damefotballen? Jeg må bare innrømme, jeg har ikke peiling. Det eneste jeg tenker er at nåløyet blir smalere og smalere for å få et lag fra Sunnmøre mot toppen. Og Fortuna tappes stadig vekk for spillere som kunne vært med på reisen. Vi må nok erkjenne at skal Fortuna opp, må det penger inn. Penger til å lønne tre-fire voksne sentrale damer som kan holde laget samlet i krigen. Lille Molde får det til i kast-idretten håndball. Da bør det være mulig i Ålesund også.

Da trykkes send i samme øyeblikk som Brann har tapt 0-2 mot Bodø/Glimt. Who cares?



Kommentarer