Livstegn

Bilderesultat for bjørge lillelien

Livstegn
Det første jeg tenkte når jeg skrev dagens overskrift, var at den ikke passet seg i dag. Men i min verden var det nettopp livstegn jeg følte da Sunnmøre Fotballkrets avslørte hvem som møter hvem i kvalifiseringsrundene til NM. De lokale breddelagene skal begynne å røre seg igjen. Årets første viktige kamp nærmer seg! Og Emblem møter den gamle nordmørsstorheten Averøykameratene. Averøy har jo en del av en verdenskjent veistubben ytterst mot storhavet. I tillegg gjorde Ylvisbrødrene øya kjent pga et veiskilt.

Som dere skjønner er det ikke Rollon, Volda eller andre småsteder vi skal møte i NM. Kampen skal spilles innen 24.mars, så Brannmann håper i spenning at det ikke krasjer med foreldremøter eller andre utenomsportslige sysler. Kanskje er det i år Emblem skal ta et steg videre i NM. Et hårete mål får være AaFK på Ebbemyra. Da bør den slitne Emblem Skole kamufleres av vakre kulisser slik at Norges TV-seere får et godt inntrykk av bygda i byen. Asgeir kan plassere ut 10-12 kyr oppom stadion, og bygda`s bønder kan få kjøre frem og tilbake på jordet med traktor med rundballpresse. Brannmann tar på seg ansvaret for å pynte bygda til NM-fest på TV om AaFK kommer på besøk.


Arnevåg
Det nærmer seg spisskurs på Emblem. Lørdag kl 11-14 er det trenerkurs med Eivind Arnevåg på Emblem klubbhus. Ca 20 deltakere har meldt sin ankomst, og Brannmann skal innlede med et innblikk i sine viktigste scoringsøyeblikk. Et lite forvarsel skal du få her:

a) Det første målet jeg kan huske ble scoret av Arne Larsen Økland da Norge slo Vest Tyskland i OL- kvalifisering i 1979. Med det målet var Norge klar for OL, og endelig var landslaget vårt å regne med. Nå ble OL i 1980 boikottet pga den kalde krigen, men likefullt var det en prestasjon uten sidestykke av våres menn.

b) Next up må blir Norge-England 2-1. Halvard Thoresen sin 2-1 scoring var helt ordinær, men for lille Norge - et lag kun bestående av spillere fra Norsk serie - å slå selveste England, det var stort! Vi hadde kun NRKå se på i 1981, og dagens store høydepunkt i sendeprogrammet var Dagsrevyen kl 1930. Når Norge skulle møte England på hjemmebane, var det det den FØRSTE direktesendte landskampen på nasjonal TV. Kampen startet kl 19.00, men når klokken ble 1930 tok Dagsrevyen over. Dagsrevyen var viktigere en landskampen. De siste 15 minuttene av første omgang fikk vi ikke se. Men hele andre omgang gikk på TV, og for en fest det ble. Her er kommentator Børge Lillelien sine ord når kampen var slutt:


c) Neste ut er Geir Hasund som scorer 4-1 for Brann mot Lillestrøm i semifinale i NM i 1995. Vi hadde tapt 3-1 i første semiefinale på Åråsen, og hadde et håpløst utgangspunkt i en regntung flomlyskamp i Bergen. Brannmann var på tribunen selv, og stod midt i mellom den harde kjerne fra Bergen og Romerike. Brann ledet 3-1 og det var ca 15 minutt igjen. Så kommer Geir Hasund seg løs og setter ballen mellom beina på keeper og dermed var vi videre til finalen. Etter det har Brannsupporterne lagt inn Geir Hasund tekstet til "Gullet ska hem". En heder å få navnet sitt i en Brannsang!

d) Så skal vi til 1998. Kjetil Rekdal sin straffe mot Brasil i VM. Jeg satt på pynten av sofaen til svigermor jonsokaften i 98. Da Norge fikk straffe tok jeg opp verandadøren slik at jeg kunne løpe så langt jeg kunne om Norge scoret. Sitat Rekdal: "det er bedre at I scorer en at du bommer". Som sagt så gjort, og Brannmann løøøøp og løøøp!!

e) Til slutt skal vi til Molde stadion. Det er semifinale i cupen og i siste ekstraomgang. I det 109 minutt er en skadd forsvarsbauta kastet frem i angrep, Per Ove Ludvigsen. Han får ballen på 8 meters avstand og banker den i krysset. Brannmann trodde han skulle dø av lykke. Jeg var der, jeg kjeftet jeg jublet og jeg sang og jeg lo. Brann vant mot Røkke og co og videre til finale gikk vi.

Dette er de målene jeg husker best - de som har gitt høyest gåsehudfaktor. Er jeg litt snill så kunne jeg tatt med Solskjær sitt mål i Champions League finalen, eller Fjørtofts mål mot Polen i 93. Det er mao 20 år siden siste store målopplevelse for Brannmann. Uten sammenligning forøvrig så er likevel de største opplevelsene å ha fått sett mine tre barn score mål. DET er kjekt det, og det er minner som for alltid vil leve i meg.

Dersom du vil høre med egne ører disse opplevelsene, samt få gode råd som fotballtrener på hvordan dine jenter og gutter skal score legendariske mål, så send en mail til per.gunnar@xi.no eller sms 41664274! Velkommen til spisskurs med Eivind Arnevåg lørdag kl 11-14.

Da trykker jeg send i ren forbauselse over at ikke folk forstår at Hødd rydder boet fordi de gjør plass til gjengen i Varg!


hits

Kommentarer