Voi Voi!


Blogglistenhits

Brannmann har hatt 14 dager pause pga et besøk sør for Ekvator. Kenya var destinasjon for min reise,- et land som sliter med mye av det samme som Norge. Vi har feks fjellet Mannen som holder på å sprekke i to, mens Kenya har Rift Valley som truer å splitte Afrika. Ellers var det selvfølgelig en god del forskjeller også, blant annet nivået på fotballferdigheter. Vi spilte to kamper i løpet av oppholdet. Først en 7`er kamp i slummen Kibera i Nairobi. I den kampen kan vi med rette skylde på lite søvn og kultursjokk - derfor et klart 1-5 tap. Men i kamp nr 2 i Skodje sin vennskapskommune Voi, har vi ikke noe annet å skylde på en oss selv. Vi møtte til kamp på en rød sandstadion på ca 140*80 meter med to klesstativ som mål. Byens befolkning møtte mannsterk til kamp, og vi sunnmøringer stilte et sammensatt lag fra Herd/Lepsøy/Hano/Emblem/Mandal i 2*25 min i solsteiken på Voi. Nå skal vi ikke skylde på banen, den var som en gjennomsnittlig Ekebergmatte. Vinden bidro til lunger fylt av rød sand, men dette var heller ikke stor forskjell fra hva vi er vant med.. Jeg selv på spissplass kom flere ganger alene mot keeper (fikk ballen på 50 meters avstand fra mål, før jeg møtte keeper og hadde klar skyss mot mål), men ble hele tiden oppløpt av Voi`s meget løpssterke gutter - til stor latter fra lokalbefolkningen. Vi hadde våre sjanser, men med tap på 0-2 ble det ble en lang tur hjem, for å si det slik. Uansett, en kjekk opplevelse for sunnmøringer som stort sett spiller på kunstgress og i regn til daglig.
Enorme avstander i Red Stadium i Voi

Gode venner tross norsk tap

Kamp i slummen i Kibera




Stor innsats til ingen nytte i Kibera

Utenom å spille fotball i Kenya fikk jeg gleden av å få innblikk i arbeidet til bistandsorganisasjonen NSP-AID. Denne organisasjonen er startet av min far (som ikke er særlig fotballinteressert). Gjennom flere år har han samlet inn penger til oppstart av barnehjem og skoler, samt ulike tiltak for de fattigste i slummene i Nairobi. Siste skudd på stammen er bygging av barnelandsbyen Malaika i byen Voi i Kenya. Se mer på nettsiden til organisasjonen https://www.nsp-aid.com/.
Med egne øyner fikk jeg se og oppleve betydningen av å ha et fadderbarn. For meg var dette noe vi bare betalte for å ha god samvittighet, men i møte med 11 år gamle fadderbarn, Loreen, fikk vi se at hun viste at hun hadde faddere, at hun var avhengig av det og ikke minst at hun er en jente full av fremtidsdrømmer som er fullt mulig å realisere dersom vi hjelper. Å hjelpe et barn frem til utdanning er aldri feil! Derfor utfordrer Brannmann sine lesere til å vurdere å støtte et barn som ikke har noen som kan betale for seg å faktisk hjelpe. Bruk gjerne NSP-AID til å hjelpe, eller en annen organisasjon du kjenner til.
Her er en modell av barnelandsbyen for hjemløse barn i Voi.

Ellers fikk Brannmann forrige tirsdag en melding fra Blindheim om han var interessert i å være med i ukens episode av Breddepodden. Brannmann tenker ikke to ganger, og onsdag ettermiddag satt jeg i stolen på Blindheim klubbhus klar for en go`prat om lokalfotball. Kjempekjekt tiltak av to gode karer fra Blindheim. Episoden kan du høre her om du vil: https://breddepodden.podbean.com/

Så til rundegjennomgangen:

Postkasse 2:
Hødd og Egersund sørget for spenning i toppen da Eg er sunn ikke maktet å nedsable Vard Haugesund. Det benyttet Hødd seg av, og vant sin kamp og klatret til andreplass. Dermed må  Hødd kun ta poeng i siste kamp mot Nardo, og sikre kvalifiseringskamp til OBOS! Brattvåg tapte sin siste hjemmekamp hele 1-4, og karane i kjeledress kan trekke et likegyldig skuldertrekk over sesongen. Brannmann tippet nedrykk, men så galt gikk det ikke. Neste år anbefaler jeg samarbeid med Hildrestranda siden det ikke er så langt som til Norborg for å drive farmervirksomhet.

Norsk Tipping:
En super slutt på serien for Ålesundslagene. Med seier på seier i det siste, har både Vika og Herd bygget et godt grunnlag for optimisme neste år. Hødd 2 tar vi farvel med for denne gang. Jeg tipper dem allerede på topp i neste års Twitterliga 1. Så da er den saken om opprykk 2019 avgjort.

Twitterliga 1:
Emblem fikk besøk fra Tueneset torsdag. Det ble hyggelig og fartsfylt. På tribunen falt følgende ord ut av en gammel ringrev: "Dette er jo årsbeste. Begge lag spiller gjennom midten. Dem spiller foppal!" Og slik var det også. Det var rett og slett godt spill av begge lag, med Emblem som det førende laget. Derfor var det rettferdig at vi tok ledelsen 1-0 til pause, og like rettferdig at det ble 2-0. Så ble det unødvendig spennende når ytre bydel scoret 2-1 på slutten.  Men kampens høydepunkt for min del var før kampen. Jeg ble lurt til å tro at The Son skulle få en pris før kampen, og det var jo stas for meg å få med meg. Men når Buster annonserte prisen før kampen over lydanlegget, var det Brannmann som ble ropt frem. Jeg har jo aldri løpt inn på en stadion og mottatt en pris, så den opplevelsen var euforisk. Og frem fra en pose tryllet guttene opp en signert Branndrakt med spillernavn "Brannmann" på baksiden, og selvfølgelig 110 som nummer. Fantastisk morro! Jeg har jo alltid hørt at bloggere får klær og sminke og slik, og nå føler jeg meg endelig som en ekte blogger!
Bildet kan inneholde: Per Gunnar Hamnøy, smiler, himmel og utendørs

Ellers så ser det ut til å gå mot opprykk for Bohinen 2. Siste hjemmekamp er mot FK Sykkylven - noe som kunne vært skremmende om intensjonen bak FK hadde slått til, men nå bærs det til skogs med hele kommunen på andre siden av fjorden, så da håper Brannmann vi får se VRF, Hundeidvik, Ikornnes og Sykkylven gjenoppstå fra asken. Bergsøy må innse at de nok et år har et overdimensjonert anlegg til fjerdedivisjon, og Rollon skal få gå en hel vinter å sure seg over å havne bak Emblem på tabellen. Ellers er det få bomber i årets fjerdedivisjon.

Twitterliga 2
Langevåg rakk aldri ferja til opprykkslandet, men Blindheim skal freiste lykka i Sunnmørsk Champions League kun med gutter fra Pjuskola og omeng. Lukke på ferda sier Brannmann. Norborg/Brattvåg skal også opp, men Brannmann håper de får av seg Brattvågsnavnet og blir Norborg igjen. Mye mer sjarmerende spør du meg. Fra Haramslandet savner forøvrig Brannmann Ravn og Hildre fra tabellene. Kanskje Brattvåg heller kan bidra i den retningen? Ellers så tippet jeg fjorårets opprykkslag ned igjen, og jammen fikk jeg rett. Forstod det slik at det skal bygges flomlys på Fjørtofta, så dermed tenker jeg at ambisjonene er til stede for opprykk igjen. Forøvrig kan vel disse flomlysene brukes som landmerke for fiskere som ligger og dupper ute i Atlanterhavet?

Twitterliga 3
Opp til den grønne eng kommer Aksla, Vigra og Hasundgot. Tre tungvektere gjør comeback på den store arena på Sunnmøre. Nedrykk til bedriftsfotballen må Spjelkavik 2, Langevåg 2 og Hareid 2 ta. Nu ja, fullt så galt er det vel ikke, for nå er det jo slik at havner du på bunnen av brønnen blir du liggende der til noen heiser deg opp. Brannmann håper lagene kaver seg opp og satser på nytt i 19.

Damenes er ferdigspilt i 3 divisjon, og opp i 2.div kommer gode gamle Hødd. Ute i Ulsteinvik går alle i treningsklær, så da må man selvsagt være med i 2.divisjon for kvinner!
I 4. div. går også Hødd opp, da med andrelaget sitt. I tillegg blir Aksla med på reisen til 3 div. Brannmann spådde jo Herd som det store opprykkslaget i alle divisjoner, men den gang ei. Imponerende av Hødd iallefall!


Kommentarer