Slik kan det gå


Bilderesultat for fotball tegning

Blogglistenhits

Denne uken har Brannmann hatt glede av å høre tre ganger på Ole Lilleheim fra organisasjonen Åpne Dører. En organisasjon som jobber med og for kristne i land som ikke tillater mennesker frihet til å tenke selv. Den verste på listen er Nord Korea, så kommer Afghanistan, Somalia, Sudan, Pakistan, Eritrea, Libya, Irak, Jemen, Iran og India. Når jeg hører på Lilleheim så finner jeg raskt ut at de kristne i disse landene har 100% større tro på Bibelens Gud en jeg har på Brann. Heldigvis! Selv om vi i dag måtte vente til det 97 minutt for å få seiersmålet, så er vi Brannsupporterne på gyngende grunn hele dagen. Da er det noe annet med de kristne i de forfulgte landene - og for så vidt for oss kristne i Norge også. Da Johannes var på Patmos i Hellas og fikk åpenbaringen fra Gud, skriver han at dem som tror heier på et "lag" som "seirende drar ut for å seire". Altså er seieren klar på forhånd. Totalt uinteressant i fotballsammenheng, men suverent i livssynssammenheng. Da kan man også forstå hvordan kristne orker å holde ut all motstand og forfølgelse i land som Åpne Dører jobber i. På 12.plass finner vi forøvrig første land som er å regne med i fotballsammenheng - Nigeria. Greit å vite for oss lever og ånder for både fotball og Jesus.

Brannmann har ingen glasskule. Det nærmeste må være gullfiskbollen jeg eide for noen år siden. Jeg har faktisk to gullfiskliv på samvittigheten må jeg tilstå. I min tid på Vestborg VGS på Stranda var internatlivet som skapt for en fantasifull tenåringsgutt. En av jentene hadde to gullfisker i en bolle, og vi skruppelløse guttene byttet en dag ut de to kjæledyrene med to fiskeboller. Makaber humor og ganske så stygt gjort. Men hendelsen sitter som et skudd i minnet. Apropos glasskule, det er på tide å gjøre seg opp en mening med hvordan 2018 sesongen skal gå for våre lokale lag.

Siden Norges "beste lag" er mitt, starter jeg med Brann.

Eliteserien:
Brann tror jeg heller ikke i år vil være med helt der oppe. Jeg legger inn mitt kjære Brann på en femteplass, bak Rosenborg, Molde, Særp og et random lag som overrasker alle (Feks Haugesund).

OBOS:
AaFK har kommet i en bakevje. Skal man ut av en bakevje må man være god til å ro. Jeg tror ikke AaFK prioriterer roing nok, og er dermed ikke sterk nok til å kapre en av de to øverste plassene. Sogndal vinner, og på andreplass finner vi Viking. Så må AaFK kjempe med Mjøndalen og Sandnes om plassene bak der.

Postkasseligaen:
Det blir ikke opprykk på noen av Sunnmørslagene. Hødd kommer klart over Brattvåg, og står sikkert i divisjonen. Brattvåg må nok ta turen ned igjen tror Brannmann. Det er naturstridig at Brattvåg skal være et norsk topplag - så får vi bare håpe Brannmann tar feil.

Tippeligaen:
Herd, Spjelkavik og Hødd 2 er de lokale innslagene. Jeg tror alle tre skal få slite hardt for å være på øvre halvdel. Herd kommer rett over midten, Vika rett under midten, kanskje mot nedrykk  og Hødd 2 rykker rett ned.

Twitterliga 1:
Så til de virkelig viktige seriene!
Etter at jeg satt opp mine tips tok jeg et blikk til hva verdens bookmakere tror om TW1. AaFK 2 er tippet som vinner, og Ørsta er sist hos den ene - Sykkylven hos den andre. Ørsta varierer fra 41 til 13 i odds... Sykkylven er tippet langt ned hos begge to, men med 930 i oddsforskjell!! 1000 i odds på Sykkylvenseier er vel egentlig ikke verdt en krone, og i allefall ikke 70 som den andre bookmakeren tilbyr.

Her er Brannmanns tabelltips, helt uten odds og mening:

1) Bergsøy - endelig lykkes det for de hårfine karene fra Herøy. Ser ut til at de har mye spennende på gang, og kommer til å feie over AaFK i cupen!

2) Volda - Virker sterke i år. Havner rett bak Bergsøy. Får de kjøpt de "riktige" studentene i høst kan de fighte med Bergsøy.

3) AaFK 2 - Dette er eneste kamparena for en skokk med juniorspillere på Color Line. Disse guttene blir for lett i den tunge TWL1. De får helt sikkert hjelp av reservebenken til førstelaget. Men på benken finner vi også stort sett bare unge gutter, og mot Bergsøy og Volda kommer de rett og slett til kort.

4) Rollon - Et tøftspillende Rollonlag kaprer fjerdeplassen. Har fightere over hele linja, og blir ekkel å slå for de fleste. Har hørt rykter om at det skal settes opp mikrofoner på trenerne til Rollon og Emblem når lagene møtes i år... Blir 18 års grense på kampene.

5) Emblem - Er jevnt godt besatt over hele linja. Mange veldig gode unge spillere står å spinner i manesjen og vil lage mye styr for motstanderne i år. Sårbar med de mest erfarne som både studerer, jobber og er skadd. Jeg tror at Emblem kunne overlevd divisjonen med et rent juniorlag, men med de erfarne ringrevene skal Emblem kjempe over midten. Emblem sitt juniorlag skal være med i NM i år. Det kan blir artig!

6) SIF/Hessa - Ytre bydel er alltid å regne med. Et spenningsmoment med samarbeidet mellom indre og ytre, men vi får tro at de finner ut av det.

7) Ørsta - Nå skal ikke Ørsta ha mer tull i TW2, og da er sikker plass i denne divisjonen et mål.

8) Sykkylven - Tøffingene fra fjellandet sikrer lett plassen. Blir billig å kjøre til Ikornnes på bortekamp i år!

9) Valder - Valder er oppe igjen for å bli. Kan ikke leve med annet enn å være kommunens flaggskip.

10) Godøy - Kan tunellstengingen gjøre veien frem til sikker plass trang? Uansett, laget overlever som regel med nød og neppe... men ikke i år?

11)  Hareid - Virker ikke så sterke som i fjor, og nå er MIX-kiosken på Hareid konkurs også. Kanskje kan et par spillere fra Varg kan forsterke laget? Har knapt spilt treningskamper i følge Outzide.com. Hva er grunnen til det?

12) Larsnes/Gursken - Da blir det nedrykk på Gullars. Har knapt spilt treningkamper, og viste triste saker i 4-4 mot Emblem.

Så får vi se om min gamle gullfiskebolle leverer sakene når vi runder høstferien.



Twitterliga 2
Dette blir en spennende liga også i år. Flere lag som har ambisjoner om opprykk, og en del lag som nok er usikre på hvor landet ligger.

1) Langevåg - Har valset over mange TW1 lag i oppkjøringen. Virker frisk og fremoverlent i spillet sitt, og jeg tror de suser gjennom sesongen på en rosa sky.

2) Norborg/Brattvåg 2 - Ressurser slår seg sammen i Haram, og det blir solide saker i denne divisjonen.

3) Blindheim -  Blir nok en bra sesong for våre naboer, og Brannmann mener byens største bydel må ha et lag høyere opp en TWL2, men jeg tror de må vente enda et år...

4) Herd 2 - Ingen tvil om at på Moa er det så mange gode spillere at de dekker fint opp et godt TW2 lag. Blir å regne med, men ikke helt i toppen.

5) Hovdebygda - Fra og med nå og en fire-fem plasseringer blir det bingo for Brannmann. Har tross alt en flyplass, så da kommer de foran en del av de andre.

6) Stranda - Bingo, men trolig midt på treet for en av de beste kamparrangørene.

7) Skodje - Har mistet Hjelvik til Vika. Håper på hell og lykke for gamleklubben min (for så vidt den eneste jeg har spilt for:-)

8) Ellingsøy - Klarte ikke å stille lag en av de siste treningskampene. Trenger ikke bety all verden, men kan det være et signal?

9) Volda 2 - Blir det kjeft å få på tampen i år også?

10) Fjørtoft - Nyopprykket, men har nivået inne ser det ut som. Håper på suksess for vesleøya.

11) Guard - Tror det blir vanskelig for bylaget å holde plassen.

12) Sæbø - Sunnmøres tøffeste drakter ser pen ut i alle divisjoner. Nå får de vise seg frem i TW2, men er nok redd for at de blir skitnet til i TW3 i 2019.

Brannmann unnlater å komme med tips i påmeldingsserien TW2, men gleder seg til masse godt twitterstoff fra nederste nivå.

Hva så med damenes serier?

I 2.div finner vi Herd og Fortuna. Nok en sesong må de to reise frem og tilbake til Trøndelag og Nordmøre. Fortuna vant i fjor, men var ikke i nærheten av å rykke opp etter siste kvalikkamp i Larvik. Herd har trolig ikke ambisjoner om å rykke opp, men vil utvikle spillere som på sikt kle øverste nivå i Norge. Jeg tror at begge blir middelhavsfarere, og at Herd kan utmerket godt kan passere Fortuna i år.

I 3.div finner vi også Herd, men med et 2. tall bak. Litt trist egentlig, for vi mangler lag som Spjelkavik på denne tabellen. Når vi i tillegg vet at det finnes et Herd 3 i 4.div, så sier det noe om godt arbeid i Herd. Men det sier også noe om at mange spillere som har kommet til Herd, kunne kanskje kunne gitt en hjelpende fot til sitt lokale lag i stedet for å vase rundt i tallrekkene til Kjøpesenterlaget. I 3.div er det vanskelig for Brannmann å spå så mye. Herd og Fortuna tar til seg spillere fra andre klubber som kunne ha løftet moderklubben opp mot opprykk, så kanskje er alle klubber vinnere til slutt?

I 4.div skal mitt eget Emblem spille. Selv om jeg har oppgradert meg selv til saftblander og arrangementsjef, så følger jeg laget tett. Vi har som mange andre mistet viktige spillere til Blindheim og Herd, men stemningen i troppen til Trener Gunn er super. Her er det tap og vinn med samme sinn, så skal jeg sørge for varm toddy. Hvem vinner så denne påmeldingsserien? Tja, det blir vel Herd 3 det da.. De kan ikke rykke opp så sant ikke alle andre Herdlag rykker opp, så da holder jeg en knapp på Aksla som opprykkslag. Jeg for min deg gleder meg til vår første kamp på Tjørvåg kunstgress. Det blir stas!

Til uken braker det altså løs, og Brannmann er så herlig klar for seriestart!

Så litt om runden til slutt:
Eliteserien:
Brann pinte oss gjennom 97 minutt før Acosta ordnet 1-0. Ikke særlig vakkert å se på Brann stadion på TV om dagen. Rene bombekrateret på ene langsiden, og veldig levende ble da det Ulvestad og Nilsen lå i hver sin blodpøl i andre omg. Ellers er RBK på sporet igjen, og vi sunnmøringer får en rolig uke fra maset fra Molde. Tromsø tappet luften ut av Ranheim, og det var vel egentlig det som var litt spennende denne runden.

Borettslaget:
AaFK fremstod som et godt lag i Levanger. Helt fortjent med 2-1 seier etter et suverent mål av Lima i første omgang. Ellers er det Ulf, Bluesbyen og Florø som imponerer mest denne runden.


Da trykkes send i trygg visshet om evig opprykk en vakker dag.


Kommentarer