Love is in the air!

Blogglisten

De fleste kulturer utvikler sitt eget språk. Ungdommer chiller, på bedehuset er alt gjennomstrømmende forvandlende, på sjøen e han litt kald nordvesten i dag, på Stortinget lever man i nåværende tidspunkt og på politikammeret har man stort sett ingen kommentarer. Slik er det i fotballen også. Min gode nabo og venn har det med å glede seg over språklige finurligheter. Undertegnede kan nok innimellom være litt slurvete i språket, men når de faglærde slurver, da er Åkern på plass. Så langt gikk det at han denne uken fikk Eides Språksjov på NRK til å ta opp temaet. Med sittende midtbanespillere og hengende spisser. For uinvidde og bokstavtroe mennesker blir det hele ganske makabert. Hva med hengslete spiss, to tette kanter, anker og cornerflagg. Journalistene har tydelig vis sine egne jungellover når de skriver og kommenterer fotball i avisene. La meg ta for meg VG sine første linjer om kampen mellom Arsenal og Manchester City i går:

"Manchester City stormer mot Premier League-gull. Torsdag kveld vant de den utsatte storkampen mot Arsenal i utklassingsstil.Fra Bernardo Silvas kremmerhus – via David Silvas raid – til praktkontringen avsluttet av Leroy Sané: Briljante Manchester City avgjorde kampen i første omgang.– Jeg synes det var en stor kamp av oss - spesielt første omgang. Vi var veldig fokuserte og konsentrerte, sier Bernardo Silva i et intervju vist på TV 2.– Vi var sterke mentalt. Vi var kliniske, sier Manchester City-manager Pep Guardiola."

Stormer: Dette er et væruttrykk som brukes for å beskrive vær. Riktig nok var det dårlig vær i London i går, men Manchester City er ikke et vær. Det er et fotballag. 
Storkampen: Er en fotballkamp stor? Hva er da en liten fotballkamp?
Kremmerhus: Jeg så kampen på TV, men la ikke merke til noen kremmerhus??
Raid: Raid er engelsk og betyr overfall. Hvorfor ikke skrive overfall når det er en Norsk avis? Jeg så heller ingen overfall - heldigvis.
Var sterke mentalt: Er de ikke sterk mental i dag da?  
Var klinisk: Klinisk er et ord som hører til medisinen. Der lege er i direkte kontakt med pasient. Riktignok var det er par spillere som lå nede, men jeg så ingen lege. 

Selvsagt er dette flisespikkeri fra Brannmann sin side, og det er så deilig ukorrekt i vår streben etter det perfekte, at slik VIL vi ha det! Til slutt må jeg få ta med en overskift fra Sunnmørsposten. Det er tydelig at man er fornøyd med den nye treneren i AaFK, for her en dag var overskriften: "Bohineneffekten virker".


Treningskampene fortsetter rundt om i vårt forfrosne fylke. Keepere, linjemenn, tilskuere og saftblandere fryser på seg kolera på sidelinjene på Sunnmøre for tiden. Hvordan klarer Luger i Sykkylven å unngå frossen saft på flaskene? Tør ikke å tenke på hva han blander oppi for å unngå dette... Ryktene sier at de har gått tom for frostveske på SirkelK Sykkylven. Men kampene går sin gang - tross både 10 og 15 minus på kveldstid på Sunnmøre. Brannmann har ikke hatt tid til å følge alt i detalj denne vinteren, men engasjementet på Twitter vitner om at mobiltelefoner tåler hard bruk også i kulden. Ellers skrikes det som vanlig om for tidlig seriestart pga snødekte baner for Eliteserielag. Men hva er nå seriestart uten orange ball på Alfheim og snøkanter langt oppover reklameplakatene? Det er slik det er i Norge. Nå må det bli slutt på sutringen og heller fokusere på mulighetene. Man slipper ballgutter, det å klappe i polvotter gir en morsom lyd når det skal applauderes. Kiosken kan øke salget på buljong og spillerene kommer til å løpe mer for å holde varmen. NFF kunne jo innført regler om at keeper MÅ ha termodress. Da hadde karane i Brattvågen blitt fornøyd! Personlig mener jeg at sterk sol er farligere en stram kulde. I 1984 satt jeg hele dagen på tribunen på Kråmyra og så på finaler i Sunnmørscup. Sola steikte rett på og resultatet var 5 grads forbrenning på nesen. Derfor kan du den dag i dag se at jeg har en ekstra blank nese, spesielt utsatt for sterkt sollys.

Til slutt i dag filosoferer jeg litt over det planlagte ekteskapet mellom AaFK og Fortuna FK. Planlagte ekteskap er jo et hett tema rundt om i verden, og siden dette skal være en snill og glad blog hopper jeg videre i tematikken rundt ekteskapet. Mitt kjære Brann har jo skydd kvinner som pesten i alle år, og slik ser det ut til å fortsette. Nå klarer jo kvinnene i Bergensområdet seg godt på egenhånd, med Sandviken og Arna-Bjørnar som gode eksempel. Skjønt, Arna-Bjørnar må ha et guttenavn i navnet for å fungere... Men det jeg kan erindre fra bergensk fotballhistorie var at den kjente trubaduren en gang foreslo i en sang at Per Ove Ludviksen og Gro Espeseth kunne gått sammen og fått barn. Sammen kunne de fått små fotballbarn som kunne styrket både Brann og Sandviken. Nå er ikke Ove Thue i ekteskapsrådgivingsbransjen, så slik gikk
det ikke. Men tanken er interessant for AaFK og Fortuna. Nå kjenner ikke Brannmann til hvem som er singel og gift i de to miljøene, men sorten finnes helst sikkert i begge miljø, så kanskje kan et samarbeid mellom herre og kvinneklubben i Ålesund få uante konsekvenser en dag? Den som følger med på Brannmanns blogg får se!


Da trykkes send med tjukkjakke og polvotter. Jeg kler meg godt og tar turen til Color Line får å se AaFK2-Emblem i treningskamp. I fjor tapte Emblem 11-0, så det kan knapt gå verre i år.

hits

Kommentarer