Kake til besvær

Bilderesultat for kake og fotball
Blogglistenhits

Man kan ikke dø før man har skrevet en bok. Jeg gjorde så i 2008. "Din stadion på Sunnmøre" gav et overskudd som sikret meg en garasjeport. Boken ble ingen veldig stor salgssuksess, men jeg kunne i alle fall sjekke ut på bucketlist at jeg har skrevet en bok! Nå 10 år, var jeg torsdag i bursdagsselskap til Pape Møgster. Da kunne jeg få overrekke et eksemplar av boken til den hyggelige senegaleseren. Jeg kunne jo også da få fortelle en historie fra River Plate i Gurskebotn. Han var jo med andrelaget til AaFK på lørdag ned til søre luten. Viktig å få plottet inn litt lokalgeografi hos våre gjester her i nord.



Brannmann kunne med glede registrere Rosenstyr tap i Skottland på torsdag. Alt som går i mot Blindheimlookalikene mottas med takk og glede. Jeg er medlem av et forum på Facebook som domineres av trøndere, og etterhvert har det blitt som en hobby å fryde seg over motgangen til spetakkelet i nord. Det som er artig med det, er at trøndere generelt lar seg fyre opp. Jeg kjenner jo at det er veldig barnslig å holde på slik, men samtidig så må man unne seg å finne en uviktig ting i livet det er lov å være usaklig på. Finn gjerne frem til Fotballsida på facebook gjør livet litt mer "trivelig" for alle trøndere der. Nå skal det sies at forumet drives av en av de eneste fornuftige Rosenstyrsupportere jeg kjenner til. Så dersom diskusjonen blir FOR het så slenger han fort over et Brannteppe over arnestedet slik at diskusjonen tar de riktige retningene.

Bjørnar Holen på Sæbø fikk sin fortjente plass i media da det ble gjort stas av at han har scoret mål i 20 kamper på rad. Det var før Sæbø møtte Blindheim og tapte med San Mario siffer. Men tross sin målløshet mot Blindheim scoret han faktisk mål like vel. Som nybakt far denne uken fikk han en fulltreffer mer verdt all verdens fotballscoringer. Gratulerer til Sæbøs målscorer!

Så til runden:

Eliteserien:
Da gratulerer Brannmann Rosenstyret med gullet. Det blir for mye serietull med mitt kjære Brann. Dette varslet jeg før seriestart, så nedturen er ikke veldig stor.
Så får dere sitte på deres pidestall og se ned på oss småkårsfolk i resten av landet. Jeg skal fortsette med min harselas av Rosenstyret helt til jeg ser litt sjarm og ydmykhet for knotteposen der i nord. 

Borettslaget:
Når nå AaFK taper i morgen mot Mjøndalen, er plutselig AaFK snart ikke mer verdt en en kvalikplass i borettslaget. Trist men sant. Men enda er det noen kamper å snu på, men Brannmann står på sine spådommer om at laget ikke er bedre en en kvalikplass.

Postkasse to:
Brattvåg og Hødd ser ferdigspilt ut for i år. Nå er også Hødd ute av kvalifiseringsplassen til spill i OBOS. Men det er lov å håpe og veien opp er kort.

Tippeligaen:
Så slo Herd tilbake! Klubben tok en av sine viktigste seiere mot ett eller annet oslolag. Spjelkavik hadde lagt sin hjemmekamp til Lillevannet, og etter 23 minutt oppdaget dommeren feilen. Det komiske er jo et kunstgresset ligger "vegg i vegg" men regide regler gjør at spillerne ikke bare kan fortsette over vollen og fortsetter løkkekampen. India hadde fly hjem lørdag, og nå må kampen omberammes til ny dato. Hadde alle involverte parter bare sneket seg over gressvollen i Vika og fortsatt kampen i all hemmelighet, hadde lagene fått matchen overstått. Her fremstår NFF som Patetico Madrid spør du Brannmann.
Hødd2 tapte også mot ett eller annet oslolag - nok en gang med et mål...

Twitterliga 1:
Brannmann ble hyret inn som speaker i siste liten til oppgjøret Emblem-Bergsøy. Å være speaker på Emblem er vanskelig. Du sitter omtrent på Magerholm og skal følge med en fotballkamp flere kilometer fra. Når i tillegg Bergsøy stiller med sorte drakter med sorte tall er det godt å ha karene i Breddepodden til å hjelpe til med hvem som scorer målene. Takk takk! Midt i første omgang ser jeg også at dommer gir Gjøsund noe. Siden det er fredag og helg så tenkte speaker at det kanskje var et kakestykke? Jeg skjønte jo til slutt at det var et gult kort, men når kakestykket ble annonsert over speakeranlegget fikk den ene assistentdommeren også lyst på kake. I pausen ble speaker (altså meg) gjort oppmerksom på at slike fristelser høver seg ikke på en fotballbane i sunnmørsk fjerdedivisjon. Dermed måtte Brannmann beklage den flåsete feilen. Håper det var bra nok for de sulte dommerne.
Ellers tapte Emblem 1-2 mot et sterkt Bergsøy. Der og da tenke jeg at nå er alt håp ute om å få reise til Oslo annenhver uke neste år. Men sannelig min hatt så presterte AaFK2 og spille 0-0 på River Plate i Gurskebotn. Dermed er det fortsatt spenning rundt opprykksplassen. De andre resultatene i serien gav ingen bomber, bortsett fra at tårene renner i glede over en kjærkommen Godøyseier.
Neste uke skal Emblem til Color Line og møte AaFK2. Kan Emblem vinne på Voldsdalsberga?

Twitterliga 2:
Alle topplagene vant med fantasisiffer denne uken. I bunnen er det fortsatt stor spenning der Fjørtoft vant en superviktig seier mot Volda2. Nå skal Herd 2 og Ellingsøy passe seg!


Så må jeg nok en gang vie oppmerksomheten til damenes liga. Fortuna møtte Herd lørdag. Herd hadde det "problemet" at flere av jentene er aktuell for Fortuna neste år, og vil selvsagt spille på høyest mulig nivå. For sunnmørsballen er det viktig å har Fortuna høyest mulig oppe, men Herd viste suveren moral og sto kampen nesten ut. Fortuna fikk sin mål - på fair play vis, og dermed er Fruen fortsatt på toppen av skalaen!

Neste uke tar Brannmann fri. Jeg skal en tur til Kenya for å se hva min far har holdt på med de siste 30 årene. På tide vil mange si, men nå er altså timen kommet. Representanter fra Emblem Fotball skal også være med, og det ligger an til et par kamper mellom Emblem-Voi (by i Kenya) og Emblem-Kibera (slum i Nairobi). Satser på at rapportene blir fyldige fra disse kampene når jeg kommer hjem.
Så får sunnmørsfotballen rulle sin skjeve gang uten Brannmann de neste ukene.

Jeg regner med at jeg er på banen igjen 22 oktober. Da håper jeg at situasjonen ser slik ut:

Eliteserien:
Brann har seilt i fra i toppen, og Rosenstyret er slått konkurs etter økonomiske snuskerier på Kverkendal

Borettslaget:
Bohinen har reist fra byen, godt fornøyd med at AaFK har sikret kontrakten. Ny trener er Sindre Knudsen

Postkasse 2:
Brattvåg har passert Hødd, og Fjørtoft får egen statue ute på øya si.

Tippeligaen:
Spjelkavik-Rilindja har enda ikke fått spilt kampen sin. De har forsøkt to ganger nå, men sist måtte kampen avbrytes da oppmann hadde meldt inn 90 metersbakken som kamparena.
Herdspillerne har flyttet til Oslo, og spiller nå alle kampene sine der nede. Hødd 2 fortsetter å tape med et mål.

Twitterliga 1:
Rolf Østrem er i gang med å bygge tak på tribunen. Laget er klart for Tippeligaen etter at AaFK2 og Bergsøy har blitt utestengt pga for høy utenlandskvote. Rollon har slått seg sammen med Sif/Hessa i kampen om å passere Emblem på tabellen. Sindre Knudsen er fortsatt trener i Emblem, og har treninger med AaFK og Emblem parallelt på Color Line.

Twl 2:
Skodje har tatt igjen Blindheim, og Breddepoddens episoder varer i tre timer i fortvilelse over at opprykket glapp. Fjørtoft har kjøpt Bjørnar Holen for 10 bleiepakker og har på egenhånd berget plassen til øyingene.

Damenes:
Fortuna er klar for 1.div etter at kvalifiseringskampene er vunnet med store siffer. Laget skal i 2019 spille alle sine kamper på Blindheim stadion siden den holder internasjonale mål. Sindre Knudsen er ny trener, men coaher laget på Facebook live via sin assistent Magne Elde.

Da trykkes send full av reisevaksine.


Kommentarer